Vinkkejä kamerakynätyöskentelyä jo kokeilleilta opettajilta
Mitä pitää muistaa, kun suunnittelee ensimmäistä kamerakynätehtävää oppilaille? Työskentelyä kokeilleet opettajat antavat vinkkejä.
Tehtävänanto
- Less is more. Kamerakynä -työskentelyyn sopii pienet ja yksinkertaisetkin tehtävät.
- Valmiin työn ei tarvitse olla ”teos”, vain valmis.
- Prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos – tai ainakin yhtä tärkeä.
- Suunnittele sopivasti pieniä, selkeitä tehtävänantoja.
- Mieti tehtävänannot hyvin selkeiksi.
- Anna selkeä tehtäväksianto.
- Tehtävänanto tulee olla riittävän yksinkertainen ja tiukasti rajattu.
- Mahdollisimman selkeät ja tarkat ohjeet. Yksinkertaiset ja sopivan rajoittavat (esim. aika).
- Selkeä tehtävänanto ja klipin maksimikesto on hyvä määritellä.
- Videon kesto on tärkeä määritellä tarkasti.
- Ajan selkeä rajaaminen. Oppilaiden on helpompi saada olennainen esiin.
- Video voi olla lyhyt, esim. 10 sekuntia. Rajaa otoksen aika max. 60 sekuntia.
- Varaa aikaa ajatteluun.
- Oppilaille annettava aikataulu, jossa etukäteissuunnittelua vaikkapa ranskalaisin viivoin esim. 5 min. Muuten tulee hätäinen jälki.
- Jotkut ovat tosi nopeita! Kuvaamisen jälkeen ennen kuin ryhmä voi näyttää oman videon toisille, olisi hyvä olla jokin lisätehtävä, sillä jokin ryhmä voi olla valmis paljon ennen kuin toinen ryhmä on saapunut paikalle.
- Älä ole hätäinen itse tehtävän suunnittelussa vaan kypsyttele rauhassa.
- Muistathan ohjeistaa oppilaat asialliseen toimintaan kamerakynätoiminnassa. Nimimerkillä ”-sininen tuoli lentää”.
Luovuus
- Anna oppilaille vapaus
- Jätä tilaa luovuudelle.
- Luota lapseen! Lapset uskaltavat kokeilla rohkeasti ja avoimin mielin. Kuvauksen ei tarvitse olla loppuunsa hiottu taideteos. Kuuntele lasta avoimin mielin. Tehtäviä kannattaa varioida rohkeasti.
- Luota siihen,että oppilaat ovat luovempia kuin luuletkaan.
- Huomioidaan kuvaamisen visuaalinen aspekti.
- Varaudu siihen, että tulokset ovat sekä loistavia että epämääräisiä.
Laite
- Välineellä ja laadulla ei väliä.
- Kuvauslaitteeksi sopii älypuhelin, tabletti, videokamera ja digikamera.
- Laite tutuksi! Ei voi olettaa, että kaikki oppilaat ovat mestareita kameran ja videokameran käytössä.
- Tutustukaa laitteisiin, joilla kuvaatte.
- Ota rennosti! Yllättävän pienetkin oppilaat osaavat kuvata ja hallitsevat laitteet – luultavasti sinua paremmin.
Katselu
- Kaikkea ei tarvitse säilöä tai jakaa.
- Videoita ei tarvitse tallentaa tai siirtää hetkellistä katselua varten. Videoita voi katsella pareittain tai pienissä ryhmissä.
- Muista katsojan tehtävä.
- Muista katselutehtävä!
- Suunnittele purku selkeästi (ryhmässä, erikseen, pareittain…) Purku kiteyttää tehtävänannon pointin!
Onnistuminen
- Anna epäonnistumismahdollisuus oppilaille ja itsellesi.
- Try, fail, repeat!
- Rohkeasti tekemään ilman ennakkoluuloja – kaikille kokemus kuvaamisesta!
- Tässä ei voi epäonnistua.
- Uskalla kokeilla! Kamerakynä-työskentely sopii yllättävän moneen. Fokus sisältöön – videon laadulla ei ole niin väliä. Epäonnistuminen on mahdollisuus, joten kokeile rohkeasti villejäkin ideoita.