Vinkkejä kamerakynätyöskentelyä jo kokeilleilta opettajilta
Mitä pitää muistaa, kun suunnittelee ensimmäistä kamerakynätehtävää eskariryhmälleen? Työskentelyä kokeilleet opettajat antavat vinkkejä.
Valmistautuminen
- Älä ole hätäinen itse tehtävän suunnittelussa vaan kypsyttele rauhassa.
- Valitse sellainen teema, joka kiinnostaa lapsia. Muista hauskuus.
- Lataa kuvauslaitteiden akut ja varmista että laitteet toimivat ennen aloittamista.
- Tutustu kuvauslaitteeseen ensin itse – välineellä ja laadulla ei ole väliä.
- Kuvauslaitteeksi sopii älypuhelin, tabletti, videokamera ja digikamera.
- Ota rennosti! Yllättävän pienetkin oppilaat osaavat kuvata ja hallitsevat laitteet – luultavasti sinua paremmin.
- Kaikkien ei kuitenkaan voi olettaa hallitsevan laitteita. Pidä huolta, että kaikki pysyvät perässä.
- Mieti, että lapsille annettava tehtävä sopii arkeen.
- Selvitä lapsille valo- ja videokuvan ero. Jos tehtävä ei edellytä videokuvaamista, valokuvien ottaminen voi riittää tai sillä voi aloittaa.
- Huomioi olosuhteet ulkona ja sisällä.
- Etene pienin askelin.
Tehtävänanto
- Tehtävänanto yhteisesti koko ryhmälle ensin.
- Mieti ryhmädynamiikkaa kun jaat parit/pienryhmät.
- Less is more. Kamerakynä-työskentelyyn sopivat pienet ja yksinkertaisetkin tehtävät.
- Valmiin työn ei tarvitse olla ”teos”, vain valmis.
- Prosessi on tärkeämpi kuin lopputulos – tai ainakin yhtä tärkeä.
- Tehtävänanto tulee olla riittävän yksinkertainen ja tiukasti rajattu.
- Klipin maksimikesto on hyvä määritellä.
- Jos tehtävä edellyttää puhumista, ohjeista äänenkäyttö: puhujan tulee olla lähellä kuvauslaitetta.
- Suunnittele purku selkeästi (ryhmässä, erikseen, pareittain…) Purku kiteyttää tehtävänannon pointin!
- Muistathan ohjeistaa lapset asialliseen toimintaan kamerakynätoiminnassa. Nimimerkillä ”sininen tuoli lentää”.
Luovuus
- Jätä tilaa luovuudelle.
- Luota lapsiin ja lapsista lähteviin ideoihin! Lapset uskaltavat kokeilla rohkeasti ja avoimin mielin. Kuvauksen ei tarvitse olla loppuunsa hiottu taideteos. Kuuntele lasta avoimin mielin. Tehtäviä kannattaa varioida rohkeasti.
- Varaudu siihen, että tulokset ovat sekä loistavia että epämääräisiä.
Katselu
- Muista katselutehtävä, se voi olla jopa tärkeämpi oppimistilanne kuin kuvaustehtävä.
- Varaa riittävästi aikaa katselusta syntyvälle keskustelulle.
- Videoita ei tarvitse tallentaa tai siirtää hetkellistä katselua varten. Videoita voi katsella pareittain tai pienissä ryhmissä.
- Kaikkea kuvattua ei tarvitse säilöä tai jakaa.
Onnistuminen
- Kuuntele lapsia. Ole valmis joustamaan suunnitelmistasi.
- Anna epäonnistumismahdollisuus lapsille ja itsellesi.
- Try, fail, repeat!
- Rohkeasti tekemään ilman ennakkoluuloja – kaikille kokemus kuvaamisesta!
- Tässä ei voi epäonnistua.
- Uskalla kokeilla! Kamerakynä-työskentely sopii yllättävän moneen. Fokus sisältöön – videon laadulla ei ole niin väliä. Epäonnistuminen on mahdollisuus, joten kokeile rohkeasti villejäkin ideoita.