30–45 min

Miten kuvaaminen auttaa oppimaan?

Tällä polulla esitelty kamerakynätyöskentely on suunniteltu varhaiskasvatukseen. Laaja-alaisimmin sitä voi hyödyntää esiopetuksessa, mutta se soveltuu pienemmillekin lapsille, kolmevuotiaasta eteenpäin. Etevimmät kaksivuotiaatkin voivat osallistua tehtäviin esiintyjinä tai avustajina, mutta teknisen laitteen käyttöä emme suosittele alle kolmevuotiaille. Välineen monipuolisuus mahdollistaa erilaisia työtapoja, joissa kuvaaminen edistää oppimista. Tällä rastilla syvennymme kamerakynän pedagogisiin ominaisuuksiin tarkemmin.

Videossa esitellään kuusi erilaista tapaa käyttää videokuvaamista varhaiskasvatuksessa. Kamerakynän pedagogiikassa toiminnallinen tavoite tarkoittaa kuvaamisen yleistä päämäärää, joka suuntaa lapsen toimintaa. Tavoitteen määrittäminen auttaa pedagogia hyvän tehtävänannon suunnittelussa.

Kamerakynä-työskentelyssä kuvaamalla…

1. Tutkitaan ja jäsennetään maailmaa. Lapset käyttävät kameraa havaitsemisen ja ajattelun apuvälineenä. Kameralla esimerkiksi tehdään muistiinpanoja, käsitellään havaintoja ja tarkastellaan niitä yhdessä muiden esikoululaisten kanssa.
2. Hahmotetaan ja havainnollistetaan. Kuvaamalla konkretisoidaan ja tehdään näkyväksi asioita, joita voi olla vaikea havainnollistaa lapsille muuten: kieltä, käsitteitä ja ilmiöitä. Haastavakin tiedollinen sisältö saa elävän muodon, joka on helpompi muistaa.
3. Tuotetaan ja jaetaan tietoa. Työskentelyn päämääränä on tuottaa lyhyt yksinkertainen video, joka sisältää tietoa. Tavoite ohjaa lapsia käsittelemään ja jäsentämään tietoa. Lasten tekemiä videoita voidaan käyttää oppimateriaalina samassa tai muissa ryhmissä – kevään eskariryhmä voi esimerkiksi tehdä sääntövideoita seuraavan syksyn uusille eskarilaisille. Verkossa opetusvideot, ns. tutoriaalit ovat vahva kasvava genre.
4. Ilmaistaan itseä. Freinet-pedagogiikan isä Célestin Freinet piti kirjallista itseilmaisua väylänä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. 2000-luvulla kuva vaikuttaa tekstin rinnalla. Kamerakynä-tehtävässä tavoitteena on tuottaa elävä kuva omista havainnoista, tunteista tai ajatuksista.
5. Vuorovaikutetaan. Elokuva on media, viestin välittäjä. Kameran avulla kommunikoidaan toisten kanssa ja pyritään mahdollisesti myös vaikuttamaan heihin.
6. Todennetaan oppimista. Kuvaamalla lapsi osoittaa osaamisensa vangitsemalla sen kuvaksi. Katsojana voi olla muu ryhmä tai lapsi itse. Videota kuvatessaan lapsi väistämättä suuntaa ja arvioi itse omaa työskentelyään. Menikö hyvin? Otetaan uusiksi! Oppimisprosessin aikana tallennettuihin asioihin voidaan palata myöhemmin: vanhaa videotaan katsomalla lapsi voi itse havaita kehittyneensä. Lapsen ei toki tarvitse osoittaa oppimistaan varhaiskasvatuksessa, mutta kamerakynän pedagogiikassa oppiminen tulee todennettua käytännössä automaattisesti kuvaustehtävien sivutuotteena. Se on vain hieman erilaista kuin myöhemmin koulussa.

Tämä jaottelu on syntynyt analysoimalla opettajien käytännössä toteuttamia tehtäviä. Uusia käyttötapoja saattaa siis syntyä näiden rajojen ulkopuolellekin.

Tulostettava versio

Mieti

Millä tavalla videokuvaaminen edellisen perusteella edistää oppimista? Nimeä ainakin kolme asiaa.

Pohdiskelun jälkeen voit lukea asiasta lisää:

Kamerakynätyöskentely on aktiivista oppimista parhaimmillaan. Lapsi käyttää kameraa omien havaintojensa ja ajatustensa jäsentämiseen. Välineen ominaisuuksia ja pedagogiikan oppimiskäsitystä voi tarkastella kuuden eri mekanismin kautta.

1. Konkretisoi ja kuvallistaa. S2-lapsille ja muille, joille kielellinen ilmaisu on vielä vaikeaa, kamerakynä tarjoaa hienon mahdollisuuden välittää omia ajatuksia muille elokuvan keinoin – audiovisuaalisesti. Kuvaamisprosessissa voidaan avata myös vaikeita käsitteitä. Kun ne täsmentyvät kuvaksi, lapsen on helpompi käsitellä ja muistaa niitä. Liikkuminen kuvan ja kielen välillä tuottaa paljon ajattelua. Kun aihetta käsitellään monella tavalla eri vaiheissa, siihen liittyvä konteksti laajenee. Eri aistit ovat aktiivisia ja muistijälkiä jää aivoissa moneen eri paikkaan.
2. Jäsentää havaintoja ja ajatuksia. Kamera on väline todellisuuden purkamiseen ja jäsentämiseen. Kuvaaminen auttaa lasta pysähtymään oman havainnon äärelle. Mielikuvat ovat häilyviä ja ohimeneviä, mutta kuva kameran ruudulla pysyy paikallaan pidempään. Se on konkreettinen ja sitä voidaan työstää yksin tai yhdessä.
3. Ohjaa tarkkaavaisuutta. Tärkeä osa lastentarhanopettajan työtä on lapsen tarkkaavaisuuden suuntaaminen. Kamerakynä-työskentelyssä kamera ylläpitää oppimisen kannalta edullisia skeemoja. Hyvä kuvaustehtävä haastaa lapsen leikkiin, jossa hän itse ohjaa itseään tarkkaavaisuuteen. Ryhmätyöskentelyssä kuvaaminen edellyttää kaikilta osallistujilta samanaikaista keskittymistä.
4. Ohjaa oppimisprosessia. Kamerakynätyöskentely tuottaa itseohjautuvuutta. Kun tavoitteena on yksinkertainen yhden tai parin otoksen video, sen voi hahmottaa mielessään jo ennen kuvaamista. Lapset voivat yhdessä arvioida ja neuvotella, mitä heidän on tehtävä, jotta tavoitteen mukainen lopputulos syntyy. Tuliko hyvä? Ei ihan. Tehdään parempi! Video voidaan suunnitella ja kuvata heti uudestaan, kunnes se vastaa ryhmän ajatusta. Kun lapset ymmärtävät, että valmis video on oman ajatustyön tulos, myös kriittinen medialukutaito kehittyy.
5. Lisää omistajuutta. Videotyöskentelyssä syntyy konkreettinen objekti. Tehty työ ja oppiminen tulee näkyväksi. Lapsi on aktiivinen toimija, jonka ajattelu ja työskentely jättää videoon jäljen. Kun työtä arvioidaan, lapsi itse ei ole arvioinnin kohteena vaan subjektina. Omistajuus omaan oppimiseen kasvaa.
6. Tuottaa oppimista edistäviä emootioita. Kuvaaminen on hauskaa, sosiaalista ja motivoivaa. Videokamera toimii välineenä, jolla lapsi voi parhaimmillaan nähdä ja ymmärtää, miltä maailma näyttää toisen henkilön silmin. Tehtävänannoltaan aina yksinkertaiset, mutta toteutukseltaan vähitellen haastavammat kuvaustehtävät avaavat tilan lapsen luovuudelle ja onnistumisen kokemuksille. Kameralle esiintyminen on vaarattomampaa kuin opettajan tai lapsiryhmän arvioinnin kohteeksi asettuminen. Kamerakynä-työskentelyssä turvallisuus, uteliaisuus ja vuorovaikutus yhdistyvät mielekkäästi – voidaan puhua pedagogisesta viihtymisestä.

Tulostettava versio

Seuraava rasti: Esimerkkejä kamerakynä-työskentelystä päiväkodissa