Elokuvan kuvaaminen on sitä, että painetaan kerran videokameran punaista rec-nappia. Se, mikä näkyy kameran ruudulla, tallentuu. Kun nappia painetaan uudestaan, tallennus loppuu. On veistetty pala aikaa. Kuvaajalla ja kuvanveistäjällä on muutakin yhteistä.
Mieti

Kirjaa ylös kolme kiinnostavaa ajatusta, jotka jäivät elokuvasta mieleen. Ajatukset voivat olla suoraan elokuvasta tai sitä katsoessa syntyneitä omia oivalluksia.

Kirjatut ajatukset kerätään yhteen sivulle, josta kaikki sivuston käyttäjät voivat niihin tutustua.

    [recaptcha id:perusasia2 size:compact]

    Kiitos ajatuksistasi! Voit lukea muiden kirjaamia ajatuksia täällä.
    Mieti

    Miten kuvanveistäjä liittyy elokuvaamiseen?

    Mieti

    Millaisesta tilanteesta otat valokuvan, millaisesta elävää kuvaa?

    Mieti

    Andrei Tarkovskin mukaan elokuvan materiaali on aika. Mitä hän tarkoittaa?

    Mieti

    Mitä tarkoittaa ”elliptinen kerronta” ja miten se toimii?

    Mieti

    Keksi esimerkkejä siitä, miten elokuvissa hyödynnetään elliptistä kerrontaa.

    Mieti

    Keksi kohtaus, jonka voisit kuvata elliptisesti.

    Kokeile

    Lumière-elokuva

    Harjoituksessa kokeillaan ajan ja tilan rajaamista tekemällä yksinkertaisin mahdollinen elokuva. Esikuvana toimivat Lumière-veljesten varhaiset elokuvakokeilut yli sadan vuoden takaa. Tehtävä avaa silmät pienille havainnoille.

    Lataa harjoituksen ohjeet [PDF]

    Kokeile

    Ellipsi

    Elokuvassa voi tapahtua asioita, joita ei koskaan näytetä. Harjoituksessa tehdään yksinkertainen video, jossa kokeillaan elliptistä kerrontaa.

    Lataa harjoituksen ohjeet [PDF]

    Seuraava rasti: Perusasia nro 3: Leikkaus luo merkityksiä