1–2 h

Esimerkkejä työskentelystä eri oppiaineissa

Kamerakynän pedagogiikka ei ole kokoelma tiettyjä menetelmiä, vaan tapa ajatella elokuvaa oppimisen välineenä. Mahdollisuuksia on rajattomasti. Tällä rastilla tutustut tehtäviin, joita opettajat eri luokka-asteilla ovat omaan opetukseensa keksineet. Esimerkit on kuvattu oppitunneilla aidoissa tilanteissa. Videoiden alla olevasta punaisesta napista pääset tehtäväpankkiin, jossa on tarjolla rutkasti lisää esimerkkejä – kirjallisessa muodossa.

  • Oppilaiden tuntityöskentelyä videoituna

    Kevään merkkejä

    2.-luokkalaiset etsivät ja tunnistavat koulun pihalta kevään merkkejä.


    Ketteryysrata

    2.–3.-luokkalaiset rakentavat liikuntasaliin ketteryysratoja ja kuvaavat toimintaohjeet.


    Uusia käsitteitä

    4.-luokkalaiset havainnollistavat ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjan vaikeita lauseita.


    Laskutarina

    4.–5.-luokkalaiset harjoittelevat laskulausekkeita kuvaamalla ne.


    Kulmia

    4.–5.-luokkalaiset havainnollistavat erilaisia kulmia omalla kropallaan.


    Pentatoninen sävellys

    Alakoulun valinnaisryhmä säveltää ja taltioi pentatonisia melodioita.


    Tunteita ja tilanteita

    6.-luokkalaiset käsittelevät tunteita keksimällä pieniä tilanteita.


    Videoblogi Roomasta

    6.-luokkalaiset videobloggaavat antiikin Roomasta.


    Weather report

    6.-luokkalaiset puhuvat säästä englanniksi.


    Piiri ja pinta-ala

    7.-luokkalaiset kertaavat piirin ja pinta-alan laskemista tekemällä opetusvideot.


    Päihdevalistusta

    8.-luokkalaiset havainnollistavat päihdevalistusta


Mieti

Pohdi kunkin katsomasi esimerkin kohdalla:

  • Mikä on tehtävän toiminnallinen tavoite?
    • 1. Tutkitaan ja jäsennetään maailmaa
    • 2. Hahmotetaan ja havainnollistetaan
    • 3. Tuotetaan ja jaetaan tietoa
    • 4. Ilmaistaan itseä
    • 5. Vuorovaikutetaan
    • 6. Todennetaan oppimista
  • Miten kuvaaminen edistää oppimista tehtävässä?
    • 1. Konkretisoi ja kuvallistaa
    • 2. Jäsentää havaintoja ja ajatuksia
    • 3. Ohjaa tarkkaavaisuutta
    • 4. Ohjaa oppimisprosessia
    • 5. Lisää omistajuutta
    • 6. Tuottaa oppimista edistäviä emootioita

Halutessasi voit piipahtaa uudelleen edellisellä rastilla, jolla näitä otsikoita avattiin tarkemmin.

Mieti

Kun olet katsonut haluamasi määrän esimerkkejä, mieti

  • Millainen on hyvä kuvaustehtävä?
  • Millainen on hyvä katselutehtävä?
  • Millainen on oppilaan rooli kamerakynätyöskentelyssä?
  • Millainen on opettajan rooli kamerakynätyöskentelyssä?
Seuraava rasti: Ensimmäinen kamerakynä-tehtäväni