1–2 h

Esimerkkejä työskentelystä eri oppiaineissa

Kamerakynän pedagogiikka ei ole kokoelma tiettyjä menetelmiä, vaan tapa ajatella elokuvaa oppimisen välineenä. Mahdollisuuksia on rajattomasti. Tällä rastilla tutustut tehtäviin, joita opettajat eri luokka-asteilla ovat omaan opetukseensa keksineet. Esimerkit on kuvattu oppitunneilla aidoissa tilanteissa. Videokarusellin alta löydät rutkasti lisää esimerkkejä – kirjallisessa muodossa.

Mieti

Pohdi kunkin katsomasi esimerkin kohdalla:

  • Mikä on tehtävän toiminnallinen tavoite?
    • 1. Tutkitaan ja jäsennetään maailmaa
    • 2. Hahmotetaan ja havainnollistetaan
    • 3. Tuotetaan ja jaetaan tietoa
    • 4. Ilmaistaan itseä
    • 5. Vuorovaikutetaan
    • 6. Todennetaan oppimista
  • Miten kuvaaminen edistää oppimista tehtävässä?
    • 1. Konkretisoi ja kuvallistaa
    • 2. Jäsentää havaintoja ja ajatuksia
    • 3. Ohjaa tarkkaavaisuutta
    • 4. Ohjaa oppimisprosessia
    • 5. Lisää omistajuutta
    • 6. Tuottaa oppimista edistäviä emootioita

Halutessasi voit piipahtaa uudelleen edellisellä rastilla, jolla näitä otsikoita avattiin tarkemmin.

Mieti

Kun olet katsonut haluamasi määrän esimerkkejä, mieti

  • Millainen on hyvä kuvaustehtävä?
  • Millainen on hyvä katselutehtävä?
  • Millainen on oppilaan rooli kamerakynätyöskentelyssä?
  • Millainen on opettajan rooli kamerakynätyöskentelyssä?
Seuraava rasti: Ensimmäinen kamerakynä-tehtäväni