Pähkinänkuoressa:
- Elokuvan alun yllätyksen jälkeen päähenkilö saavuttaa usein tarpeensa mahdollisimman yllättävällä tavalla ylittäen matkalla esteitä.
- Aina kun elokuvassa vaihtuu aika tai paikka, vaihtuu myös kohtaus.
- Elokuva näyttää, ei kerro. Niinpä hyvässä kohtauksessa keskitytään näyttämään asioita; kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen. Jokaisella kohtauksella on yleensä jokin tarkoitus – hyvä kohtaus näyttää vain kaikkein tärkeimmän.
- Elokuvan juonessa on alku, keskikohta ja loppu. Välissä on mahdollisimman paljon yllätyksiä ja käänteitä.
- Ennen kuvausten alkua elokuvan voi suunnitella vaikka paperilla, joko tekstinä tai kuvina.
Oliko tutoriaali jännä? Mikä siinä oli parasta? Onko sinulla mielessä hyvä linkki, jonka voisi lisätä allaolevalle listalle? Jätä kommenttisi sivun alalaidassa!
Lisämateriaalit
Lataa Sara-elokuvan käsikirjoitus, niin voit tutkia, millaisen suunnitelman Emppu ja Patse tekivät leffastaan.
Linkkejä
- Ismo Kiesiläisen mediakasvatussivustolta voit ladata mm. kohtauskortteja, joiden avulla on helppo rakentaa elokuvan suunnitelma.
- Ylen mediakompassi opastaa kuvakäsikirjoituksen tekemiseen.
- Script Labin sivuilta löydät usean menestyselokuvan rakenteen (englanniksi).
- Script-o-raman sivulta voit lukea tunnettujen elokuvien käsikirjoituksia (englanniksi).
- Filmsourcingin sivuilta voit ladata yhdenlaisen kuvakäsikirjoituspohjan (englanniksi).
- Vinkkejä kuvakäsikirjoituksen tekemiseen (englanniksi).
Ei kommentteja