Tervetuloa tutustumaan Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen materiaaleihin!
Ylisukupolvinen luovuus on OKM:n rahoittama valtakunnallinen mediakasvatushanke, jonka toteuttivat vuosina 2023-24 yhdessä tuotantoyhtiö Amazement, mediakasvatusjärjestö Mediametka ja eläkeläisjärjestö Eläkeliitto. Hankkeen tavoitteena oli luoda menetelmä ja materiaalit eläkeläisten omatoimiseen ja ohjattuun mediataitojen haltuunottoon ja rohkeaan itsensä ilmaisemiseen älylaitteilla.
Hankkeessa toteutettiin Espoossa, Hämeenlinnassa, Kuopiossa, Rovaniemellä, Turussa, Seinäjoella ja Vuokatissa yhteensä 8 ylisukupolvista työpajaa, joissa eläkeläiset ja vanhuspalveluihin aikanaan työllistyvät eri alojen opiskelijat kohtasivat ja opettelivat yhdessä monipuolisia mediataitoja. Pajojen aiheina olivat kamerakynä, YouTube-video ja valokuvaus. Työpajojen kokemusten pohjalta tuotettiin eläkeläisille suunnattuja materiaaleja, joita esitellään tällä sivulla ja Mediametkan hankesivulla.
Tällä sivulla käymme läpi, kuinka älypuhelinta tai tablettia voi hyödyntää monipuolisesti kaikenlaiseen arjen ja juhlan, kokoontumisten, metsäretkien ja vaikka museovierailuiden kuvaamiseen. Esittelemme kamerakynä-menetelmän, jonka avulla lähiympäristöä oppii katselemaan uudella tavalla ja siitä saa enemmän irti. Kamerakynä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, miten kamera voisi olla kuin kynä: monipuolinen ajattelun apuväline. Aloita katsomalla alla olevat videotutoriaalit.
Videotutoriaalit
Toistakymmentä vuotta elokuvakasvatusta lapsille ja nuorille opettaneet Emppu ja Patse tajuavat, että vaikka tämän sivuston nimi on Kaikki kuvaa, he eivät ole koskaan ottaneet huomioon eläkeläisiä. Alla olevat kaksi videotutoraalia korjaavat tilanteen kertaheitolla, kun juontajamme tutustuttavat katsojat ja kolme eläkeläistä, Kertun, Sallan ja Paavon, elokuvan ihmeelliseen maailmaan. Samalla se on kuitenkin maailma, johon kuka tahansa sujahtaa helposti sisään, koska me kaikki olemme potentiaalisia elokuvantekijöitä!
Osa 1: Mitä on elokuva? (22 min)
Osa 2: Kamerakynä (20 min)
Käytettiinkö tutoriaaleissa vierasta sanaa?
Sana | Mitä se tarkoittaa? |
---|---|
Eksportointi | Valmiin, editoidun videon pakkaaminen itsenäiseksi, jakokelpoiseksi videotiedostoksi. |
Pausettaminen | Kuvattavan videon leikkaaminen heti kuvaustilanteessa tauottamalla kuvausta väliaikaisesti kamerasovelluksen pause-napin avulla. |
REC | ”Record” eli nauhoitus/tallentaminen – yleensä punainen nappi, jota painamalla videon kuvaaminen alkaa ja samasta napista se usein myös päättyy. |
Tutoriaali | Opas, tässä tapauksessa opasvideo. |
Esimerkkejä kamerakynätehtävistä eläkeläisille – keksi itse lisää!
Videotutoriaalit katsottuasi voit lähteä kokeilemaan kamerakynämenetelmää itse! Alla on kymmenen tehtäväesimerkkiä, joilla pääset alkuun. Tehtäviä voi kokeilla pienryhmissä vaikka Eläkeliiton tai Martta-kerhon kokoontumisessa. Näiden esimerkkien lisäksi vain mielikuvitus on rajana: voit keksiä omia, mitä mielikuvituksellisimpia tehtäviä pienryhmissä toteutettavaksi, oli kontekstina sitten lintubongaajien, pitsinnyplääjien, keilaporukan, runopiirin, metsästysseuran tai vaikka postimerkkikerhon kokoontuminen, miksei seurakunnan kahvihetki. Ja yhtä hyvin voit kokeilla menetelmää ihan perhepiirissä, esimerkiksi lapsenlapsesi kanssa.
Tehtävän nimi | Kuvaustehtävä | Katselutehtävä |
---|---|---|
Yksityiskohtia | Kuvaus: Valitkaa lähiympäristöstä jokin mielenkiintoinen yksityiskohta, jonka haluatte esitellä muille ja jota kukaan muu ei varmasti valitse. Kuvatkaa yksityiskohdasta max 30 sek video, jossa kerrotte samalla ääneen perustelut valinnallenne. | Katselu: Kokoontukaa kahden pienryhmän katseluryhmiksi. Näyttäkää vuorotellen videonne toiselle ryhmälle ilman ääntä. Katsojat arvioivat, miksi tämä yksityiskohta valittiin. Tarkastakaa oikea perustelu katsomalla video uudelleen äänen kanssa. Keskustelkaa tulkinnoista. |
Mikä ei kuulu joukkoon? | Kuvaus: Kuvatkaa pienryhmissä lähiympäristöstä 4 videohavainnon sarja (à max 10 sek), joista yksi ei jostain syystä kuulu joukkoon. Syy ei saa olla itsestäänselvä. | Katselu: Näyttäkää neljä videohavaintoanne toiselle ryhmälle. Katsojat arvioivat, mikä ei kuulu joukkoon ja ennen kaikkea MIKSI? |
Kielestä kuviksi | Kuvaus: Keksikää lause, jonka rakenne on adjektiivi + substantiivi + verbi, esim. ”punainen pallo pomppii” tai ”terävä neula pistää”. Kirjoittakaa lause muistiin. Kuvatkaa sitten video tuosta tapahtumasta (max 10 sek), josta katsojalle tulee mieleen tuo lause. | Katselu: Katsojat tulkitsevat tilanteen lauseeksi, jonka rakenne on adjektiivi + substantiivi + verbi. Videon kuvanneen ryhmän tulee pitää tarkalleen kiinni valitsemistaan sanoista! Voitte antaa vihjeitä katsojille, jos arvaus on lähellä. |
Mikä mättää? | Kuvaus: Kuvatkaa yhdellä otoksella (max 30 sek) jokin häiritsevä epäkohta lähiympäristöstänne tai kunnastanne. Mikä on pielessä, harmillista tai muutoksen tarpeessa? Havainnollistakaa ongelma dokumentaarisesti tai näytellen, mutta kuitenkin ilman puhetta. | Katselu: Katselkaa molemmat videot. Mistä epäkohdista oli kyse? Miettikää yhdessä molempiin esitettyihin ongelmiin ratkaisuehdotukset. Pyrkikää löytämään ratkaisut, joista olette yksimielisiä. |
Lääkärin vastaanotolla | Kuvaus: Pienryhmässä vähintään 3 henkeä: Kuvatkaa näytellen joko onnistunut tai epäonnistunut lääkärin ja eläkeläisen kohtaaminen (max 2 min), jossa eläkeläinen kertoo aidosta tai kuvitellusta vaivastaan ja lääkäri neuvoo eläkeläistä ja antaa hoito-ohjeita. | Katselu: Katsokaa video. Oliko kohtaaminen onnistunut vai epäonnistunut? Miksi? Jos onnistunut, mikä oli erityisen hyvää? Jos epäonnistunut, mikä olisi voinut mennä paremmin? |
Taidokasta! | Kuvaus: Valitkaa sellainen taito, joka teidän ryhmässänne on, mutta muilla todennäköisesti ei. Kuvatkaa opetusvideo (max 1 min), jossa opetatte taidon katsojalle näyttäen ja selostaen samalla. | Katselu: Katsokaa video. Katselijoiden tehtävä on kokeilla ja matkia oppimaansa taitoa. Oliko opetusvideo hyvä, eli menikö oppi perille? |
Mitä tuli tehtyä? | Kuvaus: Kuvatkaa videoblogi (max 2 min), jossa yksi ryhmänne jäsenistä kertoo kameralle 10 asiaa, jotka hän on viimeisen viikon aikana tehnyt. Asiat voivat olla todellisia tai puhdasta mielikuvituksen tuotetta. | Katselu: Katsokaa video vain kerran. Miettikää mielessänne, mitkä 10 asiaa mainittiin ja luetelkaa sitten mainitut asiat kuvaajaryhmälle. Montako muistatte? Tarkastakaa lopuksi oikeat vastaukset katsomalla video uudelleen. |
Tunnetta peliin | Kuvaus: Valitkaa yksi näistä perustuntesta: ilo, suru, viha, pelko, kateus tai rakkaus. Kuvatkaa yhdellä otoksella (max 30 sek) esitys, jonka tunnelma on valitsemanne tunteen mukainen. HUOM. Videolla ei saa näkyä kasvoja! | Katselu: Katsojat yrittävät tunnistaa, mistä tunteesta vdeossa on kyse. Onko kyse ilosta, surusta, vihasta, pelosta, kateudesta vai rakkaudesta? |
Yhdistävät tekijät | Kuvaus: Kuvatkaa ryhmänne esittelyvideo (max 1 min), jossa kerrotte kameralle nimenne. Sen jälkeen luetelkaa vuorotellen mahdollisimman monta ryhmänne kakkia jäseniä, esim. ”me asumme…”, ”me pidämme…”, ”me harrastamme…” jne. | Katselu: Katsokaa molempien ryhmien esittelyvideot. Löydättekö koko katseluryhmää yhdistävä asioita? Jos ette, etsikää sellaisia! Kirjoittakaa kaikki keksimänne yhteiseen listaan. |
Oikeisto vai vasemmisto? | Kuvaus: Politiikka vaikuttaa päivittäiseen elämäämme. Etsikää lähiympäristöstä merkki poliittisesta päätöksestä, joka edustaa joko oikeistolaisia tai vasemmistolaisia arvoja. Näyttäkää havaintonne yhdellä otoksella (max 30 sek) ja selostakaa samalla: mitä on päätetty ja miten se on muuttanut kuntalaisten elämää tai elinympäristöä? Älkää kertoko, millaisia arvoja päätös edustaa. | Katselu: Katsojat arvioivat, edustaako päätös oikeistolaisia vai vasemmistolaisia arvoja. Millä perusteella? Missä päätös on tehty? Kenen etua se ajaa? Ketkä ovat vastustaneet päätöstä ja miksi? |
Esimerkkejä kamerakynätehtävistä eläkeläisille – keksi itse lisää!
Videotutoriaalit katsottuasi voit lähteä kokeilemaan kamerakynämenetelmää itse! Alla on kymmenen tehtäväesimerkkiä, joilla pääset alkuun. Tehtäviä voi kokeilla pienryhmissä vaikka Eläkeliiton tai Martta-kerhon kokoontumisessa. Näiden esimerkkien lisäksi vain mielikuvitus on rajana: voit keksiä omia, mitä mielikuvituksellisimpia tehtäviä pienryhmissä toteutettavaksi, oli kontekstina sitten lintubongaajien, pitsinnyplääjien, keilaporukan, runopiirin, metsästysseuran tai vaikka postimerkkikerhon kokoontuminen, miksei seurakunnan kahvihetki. Ja yhtä hyvin voit kokeilla menetelmää ihan perhepiirissä, esimerkiksi lapsenlapsesi kanssa.
Yksityiskohtia
Kuvaustehtävä: Valitkaa lähiympäristöstä jokin mielenkiintoinen yksityiskohta, jonka haluatte esitellä muille ja jota kukaan muu ei varmasti valitse. Kuvatkaa yksityiskohdasta max 30 sek video, jossa kerrotte samalla ääneen perustelut valinnallenne.
Katselutehtävä: Kokoontukaa kahden pienryhmän katseluryhmiksi. Näyttäkää vuorotellen videonne toiselle ryhmälle ilman ääntä. Katsojat arvioivat, miksi tämä yksityiskohta valittiin. Tarkastakaa oikea perustelu katsomalla video uudelleen äänen kanssa. Keskustelkaa tulkinnoista.
Mikä ei kuulu joukkoon?
Kuvaustehtävä: Kuvatkaa pienryhmissä lähiympäristöstä 4 videohavainnon sarja (à max 10 sek), joista yksi ei jostain syystä kuulu joukkoon. Syy ei saa olla itsestäänselvä.
Katselu: Näyttäkää neljä videohavaintoanne toiselle ryhmälle. Katsojat arvioivat, mikä ei kuulu joukkoon ja ennen kaikkea MIKSI?
Kielestä kuviksi
Kuvaustehtävä: Keksikää lause, jonka rakenne on adjektiivi + substantiivi + verbi, esim. ”punainen pallo pomppii” tai ”terävä neula pistää”. Kirjoittakaa lause muistiin. Kuvatkaa sitten video tuosta tapahtumasta (max 10 sek), josta katsojalle tulee mieleen tuo lause.
Katselutehtävä: Katsojat tulkitsevat tilanteen lauseeksi, jonka rakenne on adjektiivi + substantiivi + verbi. Videon kuvanneen ryhmän tulee pitää tarkalleen kiinni valitsemistaan sanoista! Voitte antaa vihjeitä katsojille, jos arvaus on lähellä.
Mikä mättää?
Kuvaustehtävä: Kuvatkaa yhdellä otoksella (max 30 sek) jokin häiritsevä epäkohta lähiympäristöstänne tai kunnastanne. Mikä on pielessä, harmillista tai muutoksen tarpeessa? Havainnollistakaa ongelma dokumentaarisesti tai näytellen, mutta kuitenkin ilman puhetta.
Katselutehtävä: Katselkaa molemmat videot. Mistä epäkohdista oli kyse? Miettikää yhdessä molempiin esitettyihin ongelmiin ratkaisuehdotukset. Pyrkikää löytämään ratkaisut, joista olette yksimielisiä.
Lääkärin vastaanotolla
Kuvaustehtävä: Pienryhmässä vähintään 3 henkeä: Kuvatkaa näytellen joko onnistunut tai epäonnistunut lääkärin ja eläkeläisen kohtaaminen (max 2 min), jossa eläkeläinen kertoo aidosta tai kuvitellusta vaivastaan ja lääkäri neuvoo eläkeläistä ja antaa hoito-ohjeita
Katselutehtävä: Katsokaa video. Oliko kohtaaminen onnistunut vai epäonnistunut? Miksi? Jos onnistunut, mikä oli erityisen hyvää? Jos epäonnistunut, mikä olisi voinut mennä paremmin?
Taidokasta!
Kuvaustehtävä: Valitkaa sellainen taito, joka teidän ryhmässänne on, mutta muilla todennäköisesti ei. Kuvatkaa opetusvideo (max 1 min), jossa opetatte taidon katsojalle näyttäen ja selostaen samalla.
Katselutehtävä: Katsokaa video. Katselijoiden tehtävä on kokeilla ja matkia oppimaansa taitoa. Oliko opetusvideo hyvä, eli menikö oppi perille?
Mitä tuli tehtyä?
Kuvaustehtävä: Kuvatkaa videoblogi (max 2 min), jossa yksi ryhmänne jäsenistä kertoo kameralle 10 asiaa, jotka hän on viimeisen viikon aikana tehnyt. Asiat voivat olla todellisia tai puhdasta mielikuvituksen tuotetta.
Katselutehtävä: Katsokaa video vain kerran. Miettikää mielessänne, mitkä 10 asiaa mainittiin ja luetelkaa sitten mainitut asiat kuvaajaryhmälle. Montako muistatte? Tarkastakaa lopuksi oikeat vastaukset katsomalla video uudelleen.
Tunnetta peliin
Kuvaustehtävä: Valitkaa yksi näistä perustuntesta: ilo, suru, viha, pelko, kateus tai rakkaus. Kuvatkaa yhdellä otoksella (max 30 sek) esitys, jonka tunnelma on valitsemanne tunteen mukainen. HUOM. Videolla ei saa näkyä kasvoja!
Katselutehtävä: Katsojat yrittävät tunnistaa, mistä tunteesta vdeossa on kyse. Onko kyse ilosta, surusta, vihasta, pelosta, kateudesta vai rakkaudesta?
Yhdistävät tekijät
Kuvaustehtävä: Kuvatkaa ryhmänne esittelyvideo (max 1 min), jossa kerrotte kameralle nimenne. Sen jälkeen luetelkaa vuorotellen mahdollisimman monta ryhmänne kakkia jäseniä, esim. ”me asumme…”, ”me pidämme…”, ”me harrastamme…” jne.
Katselutehtävä: Katsokaa molempien ryhmien esittelyvideot. Löydättekö koko katseluryhmää yhdistävä asioita? Jos ette, etsikää sellaisia! Kirjoittakaa kaikki keksimänne yhteiseen listaan.
Oikeisto vai vasemmisto?
Kuvaustehtävä: Politiikka vaikuttaa päivittäiseen elämäämme. Etsikää lähiympäristöstä merkki poliittisesta päätöksestä, joka edustaa joko oikeistolaisia tai vasemmistolaisia arvoja. Näyttäkää havaintonne yhdellä otoksella (max 30 sek) ja selostakaa samalla: mitä on päätetty ja miten se on muuttanut kuntalaisten elämää tai elinympäristöä? Älkää kertoko, millaisia arvoja päätös edustaa.
Katselutehtävä: Katsojat arvioivat, edustaako päätös oikeistolaisia vai vasemmistolaisia arvoja. Millä perusteella? Missä päätös on tehty? Kenen etua se ajaa? Ketkä ovat vastustaneet päätöstä ja miksi?
YouTube-kanavan luominen ja videoiden jakaminen
Google-tilin luominen
Google omistaa YouTuben eli voidaksesi luoda oman YouTube-kanavan tarvitset ensin Google-tilin. Alla oleva Helsingin työväenopiston video käy vaihe vaiheelta läpi, kuinka oma Google-tili luodaan:
YouTube-kanavan luominen
YouTube-valmennus -kanavan videossa voit seurata vaihe vaiheelta, kuinka YouTube-kanava luodaan ja sen ulkoasua muokataan. Mikäli ohjeistus etenee liian vauhdilla, voit aina keskeyttää videon haluamassasi kohdassa. Voit esimerkiksi katsoa videota kännykällä ja tehdä tietokoneella samat muutokset lennossa.
Videon lataaminen YouTubeen
Digikouluttaja Matleena Laakson videossa tutustut perinpohjaisesti siihen, kuinka oma video ladataan YouTubeen ja laitetaan videon asetukset (kuten yksityisyysasetukset) kuntoon. Video esittelee myös, miten voit tekstittää oman videosi.
Muita harjoituksia ja artikkeleita aiheesta
Mediametkan Mervi Maatelan verkkotyöpajassa voit opetella, kuinka tehdä oma video VN Video Editor -sovelluksen avulla. Ohjeet on laadittu kirjastotyöntekijöille työpajan järjestämistä varten, mutta samoja ohjeita seuraamalla voit syventyä aiheeseen myös omatoimisesti. Pääset työpajaan alla olevasta linkistä:
Moni näkee lapsenlapsiaan turhan harvoin esim. pitkien etäisyyksien vuoksi. Miltä kuulostaisi iltasatujen lukeminen videopuhelun välityksellä? Mediametkan ohjeet perustuvat hankkeen työpajoihin osallistuneen Pentti Palomäen korona-aikana tekemiin käytännön kokeiluihin. Siirry ohjeisiin alla olevasta linkistä:
Satuvideopuhelu lapsenlapselle
Tampereen yliopiston mediatutkimuksen dosentti ja entinen Lapin yliopiston mediakasvatuksen yliopistonlehtori Mari Maasilta seurasi hankkeen työpajoja ja haastatteli pajoihin osallistuneita eläkeläisiä. Artikkeleissaan hän käy läpi iäkkäiden mediataitoja ja kokemuksia työpajojen ylisukupolvisista kohtaamisista.
Artikkeli: Iäkkäiden luovuus ja mediataidot
Artikkeli: Ylisukupolviset kohtaamiset mediakasvatuksessa
Tekijät
Kaikki kuvaa -videotutoriaalit
Juontajat | Emilia Tuovila ja Panu Tuomikko |
Eläkeläiset | Ulla Maija Tervalammi, Eija Valkama ja Kari Hiltunen |
Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus | Arttu Haglund |
Kuvaus | Markus Tynskä |
Äänitys | Ville-Veikko Niemelä |
Äänisuunnittelu | Aleksi Tegel |
Musiikki | Harri Dammert |
Tuotantoassistentti | Kausti Rantalainen |
Tuotanto | Arttu Haglund / Amazement |
Hankkeen suunnittelu ja toteutus
Hankkeen vastuuhenkilöt | Amazement: Arttu Haglund Mediametka: Jenni Koski Eläkeliitto: Anssi Kemppi |
Suunnittelu ja koordinointi | Arttu Haglund, Jenni Koski, Sointu Kallio, Vallu Mäntylä |
Työpajojen vetäjät | Arttu Haglund, Mervi Maatela, Johannes Repo, Jenni Koski |
Tutkimus / Lapin yliopisto | Mari Maasilta, Mirja Pouke |
Kuvitus | Maria Björklund |
Ei kommentteja