Keko – Kiviset tiet (2:36)

Oppilaat myöhästyvät koulusta. Luokassa he saavat tehtäväksi kuvata miten he pitävät huolta omasta jaksamisesta (=mielenterveydestä).

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Arjen pienillä teoilla voi pitää itsestään huolta. Kaverit ovat tärkeitä.

Paikkakunta: Lohja

Tekijät:
Elsa K., 12 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Olivia K., 12 (näyttelijä, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)

Kamera: iPad

Leikkausohjelma: iMovie

Flying Star – Asenne ratkaisee (4:02)

Irma-Liisa Perälä on mummo, jonka erityistaito on päivittely ja valittaminen. Mummo kuitenkin oivaltaa positiivisen asenteen merkityksen.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Aikuisten huonot uutiset vaikuttavat lasten mieliin. Aikuisten omalla esimerkillä ja toiminnalla voi vaikuttaa lasten hyvinvointiin. Tämä käy esille tässä elokuvasta.

Paikkakunta: Oulu

Tekijät:
Anette K., 11 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: Huawei P10 Lite

Leikkausohjelma: YouCut

Nelikko – Hyppy yli esteen (4:03)

Kolmosluokkalainen Mia kokee kiusaamista koulussa.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Miaa kiusataan ja häntä rupeaa pelottamaan koulussa kulkeminen ja häntä ei oikein auteta kunnolla.

Paikkakunta: Salo

Tekijät:
Neea T., 12 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Tinja L., 11 (näyttelijä, kuvaaja, muu avustaja)
Mette J., 11 (näyttelijä, käsikirjoittaja)
Emilia S., 10 (näyttelijä, kuvaaja)
Anni L., 12 (näyttelijä)

Kamera: iPad

Leikkausohjelma: iMovie

RAK-ryhmä – Maski (1:32)

Tyttö kamppailee oman masennuksensa kanssa yksin ja saa lopulta ystäviä tuekseen.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvassa kuvaillaan hymyilevän tytön taakse kätkeytyvää masennusta.

Paikkakunta: Karstula

Tekijät:
Aada F., 12 (näyttelijä, kuvaaja, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja)
Kerttu P., 12 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Riina P., 12 (näyttelijä, kuvaaja, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja)

Kamera: Kolme kännykkäkameraa

Leikkausohjelma: CapCut

Vitanalle-videokuvaajat – Valoa tien yllä (4:49)

Kaksi nuorta, kaksi mieltä, kaksi näkökulmaa. Kaksi samoista asioista kärsivää nuorta, jotka esiintyvät eri tavoin.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Elokuvassa käydään listattu mielenterveyteen negatiivisesti (yksinäisyys, koulukiusaaminen ja perheriidat, syrjäytyminen), sekä positiivisesti (sovinto, ystävyys, ongelman tunnistaminen, ongelmanratkaisu) vaikuttavia asioita. Tien ylitys liikennevaloissa on vertauskuva eteenpäinpääsylle.

Paikkakunta: Oulu

Tekijät:
Lili ”Luca” E., 13 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Helmi P., 13 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: Samsung Galaxy A52

Leikkausohjelma: Splice

Oulun elokuvaajat – Huono päivä (2:57)

Elokuvassa käsitellään nuoren tytön mielenterveys ongelmia.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvan päähenkilöllä Elsalla on mielenterveys ongelmia, psykologi ja Topias yrittää auttaa Elsaa. Elsan äidillä on päihdeongelmia ja hän heitti Elsan ulos kotoansa.

Paikkakunta: Oulu

Tekijät:
Topias V., 12 (näyttelijä, ohjaaja, äänisuunnittelija, leikkaaja)
Eemeli H., 12 (ohjaaja, kuvaaja, muu avustaja)
Janna H., 13 (näyttelijä, ohjaaja, äänisuunnittelija)
Elsa K., 12 (näyttelijä, äänisuunnittelija)

Kamera: iPad 8

Leikkausohjelma: iMovie

I.G.I. – Bilingual Happiness (4:50)

Elämää kaksikielisessä koulussa sketsin ja haastattelun muodossa.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Onnellisuus ja ilo kaksikielisessä peruskoulussa. Kaksikielisen koulutuksen hyödyt.

Paikkakunta: Kotka

Tekijät:
Gabriella K., 10 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
Ilona G., 11 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
Isabel R., 11 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja)

Kamera: Iphone 11

Leikkausohjelma: Capcut

SEEM – Älä jää yksin (1:37)

Luokkaan saapuu uusi oppilas, joka jääkin muiden ulkopuolelle. Muut huomaavat hänet vasta, kun hän on kokonaan poissa.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Kiusaamista on hyvin monenlaista ja sillä on monia vaikutuksia myös mielenterveyteen.  Seuraukset eivät vaikuta vain kiusattuun, vaan myös hänen lähipiiriinsä.

Paikkakunta: Kotka

Tekijät:
Sofia C., 15 (kuvaaja, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Eino H., 15 (puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Eelis S., 15 (puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Maiju H., 15 (äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: Nikon D3500

Leikkausohjelma: MovieMaker

Popitos – Two water drops (1:12)

Animaatio kertoo kahvilan asiakkaasta ja hänen yksinäisyyden tunteesta ja seurasta.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Yksinäisyyden ja sosiaalisen ahdistuksen tuomat paineet.

Paikkakunta: Tampere

Tekijät:
Anni A., 15 (kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Janeth K., 14 (ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: –

Leikkausohjelma: iMovie, iStopMotion

Pihlajistojat – Korona hyökkää kouluun (2:16)

Oppilaiden koulussa kuulutetaan koronasta ja opettaja sairastuu Koronaan.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Korona kuormittaa tällä hetkellä monien mielenterveyttä.
Sureminen kun läheinen sairastuu. Stressaa että saako koronaa vai ei.

Paikkakunta: Helsinki

Tekijät:
Aarni K., 11 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Ammar K., 11 (näyttelijä, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Voitto V., 10 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Mohammed A., 10 (näyttelijä, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)

Kamera: iPad

Leikkausohjelma: iMovie

Sivu 11 / 19
191011121319