Niko ohjelmoi tekoälyn, joka esittäytyi ystävällisenä, mutta sai kuitenkin Laurilta ja Nikolta apua pakenemiseen.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Nikon ohjelmoinut tekoäly puhuu ensin väärää kieltä eli englantia, mutta sen jälkeen se ymmärtää, että Niko ja sen kaveri Lauri puhuvat suomea.
Espanjalainen tyttö muuttaa Suomeen, ja hänellä on vaikeuksia sopeutua uuteen maahan.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvassa puhutaan useita kieliä. Vaikka päähenkilö on Suomeen muutettuaan oppinut uuden kielen, hän ei silti onnistu sulautumaan joukoon. Lopulta yhteinen ”kieli” ja yhteisymmärrys löytyy yhteisistä arvoista ja kiinnostuksenkohteista. ”Aktivismi on kieli, joka meitä yhdistää.”
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Louna H. K., 10 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja)
Tyyne P., 10 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Ilona T., 10 (näyttelijä, puvustaja/maskeeraaja)
Si Yu F., 10 (näyttelijä, kuvaaja, puvustaja/maskeeraaja)
Blanka H., 10 (kuvaaja, puvustaja/maskeeraaja)
Miten elokuva käsittelee kieltä: Me puhumme elokuvassamme eri kieliä.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Jade Puukko, 11-vuotias (näyttelijä, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Liisa Lahdenperä, 11-vuotias (näyttelijä, kuvaaja, muu avustaja)
Kaya Lambert, 12-vuotias (näyttelijä, kuvaaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Lana Almustafa, 12-vuotias (näyttelijä, muu avustaja)
Gönül Balci, 11-vuotias (näyttelijä, muu avustaja)
Mea Uppa, 11-vuotias (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Valmistavan luokan oppilaat menee kouluun ekaa kertaa. Ensin he eivät ymmärrä suomea ja se on vaikeaa, mutta sitten he opiskelevat ja oppivat. Jee!
Miten elokuva käsittelee kieltä: Se käsittelee sitä, miten uuden kielen oppiminen voi olla ensin vaikeaa, ja sitten sen voi oppia. Elokuvassa on eri kieliä.
Paikkakunta: Espoo
Tekijät:
Malika Burhani, 8 (kuvaaja, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja)
Masha Shevchenko, 8 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Maksym Terehzenko, 9 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Nihal Makkena, 9 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Rehan Faris Mahaboob, 9 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Cherishya Reddy Jogi, 8 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Laasya Mallempalli, 9v. Näyttelijä, käsikirjoittaja, äänisuunnittelija, muu avustaja
Akari Okada, 9v.Näyttelijä, käsikirjoittaja, äänisuunnittelija, muu avustaja
Liliia Shenderova 9v. Näyttelijä, äänisuunnittelija, muu avustaja
Darren Bennet 7v. Näyttelijä, muu avustaja
Hanna Chua 7v. Näyttelijä, muu avustaja
Inori Okada 7. Näyttelijä, muu avustaja+ kuvausavustaja
Elokuvassa ohjaaja sekä kuvaaja ihmettelee Ranskan monimutkaista kieltä. Myöhemmin koulussa opitaan Italiaa ja Ruotsia.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Kuvaaja sekä ohjaaja kuvausten jälkeen menevät Ranskalaiseen kahvilaan, jossa he kohtaavat vaikeuksia ruokalistan kanssa. Myöhemmin koulussa oppilaat opettelevat Ruotsin lisäksi Italiaa.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Selma N., 11 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Ida M., 12 (näyttelijä, kuvaaja)
Pihla A., 10 (näyttelijä, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Nuori mies kohtaa monikielisyyden vaikeudet unohtaessaan tarvitsemansa sanan kaikilla osaamillaan kielillä kesken keskustelun.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvamme käsittelee kokemusta siitä, kuinka yksinkertainenkin sana voi hukkua riippumatta siitä, montaako kieltä puhuu sujuvasti. Se sivuaa myös kielten ylläpitämisen tärkeyttä, sekä sanatonta kommunikaatiota.