Perttilä Productions – Totuus on harhaa: vain harha on totta (3:28)

SISÄLTÖVAROITUS Elokuva sisältää kohtauksia, jotka saattavat aiheuttaa ahdistusta.

Päähenkilö ei kykene käsittelemään veljensä kuolemaa.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Täysimittaisessa elokuvassa on skitsofrenia tärkeänä aiheena, mutta tästä se piti leikata rajoitusten takia.

Paikkakunta: Järvenpää

Tekijät:
Vilho P., 14 (näyttelijä, ohjaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Leo R., 14 (kuvaaja, äänittäjä, puvustaja/maskeeraaja)
Nuutti K., 15 (näyttelijä, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: iPhone 11

Leikkausohjelma: Final Cut Pro X

Oekles Studio – Päiväkirja (4:14)

Tyttö kertoo yksinäisyydestään päiväkirjalle, joka ei ota tyttöä tosissaan.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Tyttö kokee elokuvassa yksinäisyyttä, joka voi johtua esimerkiksi mielenterveyshäiriöistä tai johtaa niihin. Elokuvassa käsitellään myös sitä, jos jonkun ongelmia ja tunteita ei oteta tosissaan. Tällaisia samanlaisia kokemuksia voi olla mielenterveyshäiriöistä kärsivillä.

Paikkakunta: Lieto

Tekijät:
Emilia K., 18 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: Canon eos M100

Leikkausohjelma: DaVinci Resolve 17

Filmaattinen Media – Ikuinen talvi (4:57)

Ikuisen talven vallitessa Jekku tekee unelmatyötään.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvassa käsitellään koti-ikävää, ahdistusta ja unelmatyöhön pettymistä.

Paikkakunta: Helsinki

Tekijät:
Onni Mustonen, 19 (näyttelijä, ohjaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Lauri Kallio, 18 (kuvaaja)
Ilmari Lepistö, 19 (näyttelijä, äänittäjä, äänisuunnittelija)
Jouka Heikkinen, 18 (muu avustaja)
Youssef Asad Alkhatib, 21 (näyttelijä)
Celin El-Azizi, 31 (näyttelijä)
Kara Sadeniemi, 17, puomi.
Axel Artio, 23, Näyttelijä/avustaja

Kamera: Sony FX3

Leikkausohjelma: Premiere Pro

AJH Productions – AJHorrible – Feeling Numb (3:44)

Korona-aika sai minut tuntemaan itseni yksinäiseksi ja täysin tyhjäksi. Kaikki ahdisti ja koin että olen ahtaasti jumissa neljän seinän sisällä. Kyseessä on oma tekemä kappale.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Lyyrisesti biisi keskittyy ajatuksiin ja olemuksiin siitä miltä tuntui olla lockdownissa/karanteenissa ja kuinka se vaikutti minuun psyykkisesti. Visuaalisesti elokuvassa pyritään myös korostamaan yksinäisyyden oloa ja tunnetta siitä kuinka jumissa pienessä huoneessa tuntuu olla kaiken tämän keskellä. Tämä osoitetaan lukuisilla otoksilla päähenkilöstä istumassa tai makaamassa jossakin nurkassa. Muutamia vihjauksia itsetuhoisuuteen voi myös tulkita useastikin esiintyvien sytkärien ja ylipäätään tulen takia. (itse aktiahan elokuvassa ei näytetä)

Paikkakunta: Hämeenlinna

Tekijät:
Antti Honko, 18 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)

Kamera: Puhelin, Logitech c922 Pro Stream WebCam

Leikkausohjelma: HitFilm Express

Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Elokuva on tarkoituksellisesti skaalattu 4:3 formaattiin saadakseni sen näyttämään vanhalta, VHS kameralla kuvatulta.

Professional Productions – Tulevaisuutta etsimässä (4:59)

Tulevaisuuden haasteet mietityttävät abiturienttia.

Ympäristö:Elokuvassa ilmenee mielenterveys yhteiskunnan asettemien paineiden kautta. Nykyään nuorten on haastavaa suunnitella omaa tulevaisuuttaan ja päätöksiä esimerkiksi koulutuksen suhteen ei ole helppoa tehdä.

Paikkakunta: Vihti

Tekijät:
Eemeli Sjöblom, 19 (ohjaaja, muu avustaja)
Konsta Lähde, 18 (näyttelijä, kuvaaja, äänisuunnittelija, leikkaaja)
Sami Sopanen, 18 (näyttelijä, muu avustaja)
Liisa Penttinen, 18 (näyttelijä, käsikirjoittaja)
Robi Ekberg, 18

Kamera: Canon EOS R

Leikkausohjelma: Adobe Premiere Pro

Siivet – Siiveniskut vapauteen (2:37)

Tyttö kasvaa ja kohtaa vastoinkäymisiä sekä muutoksia fantasiamaailmassa.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Elokuvan taustalla on symboliikkaa ja vertauskuvia siitä, mitkä asiat vaikuttavat mielenterveyteen. Alussa haikara kuljettaa tyttöä, joka kuvastaa turvaa, vanhemman läsnäoloa ja viattomuutta. Tyttö putoaa pilvelle, josta alkaa sataa vettä; tämä kuvastaa turvantunteen menettämistä ja viattomuuden valumista pois. Tyttö tippuu perhosen munista koostuvaan pallomereen ja uppoaa: perhonen symbolina esiintyy ensimmäisen kerran. Tyttö herää huoneen lattialta ja huomaa kaksi hahmoa, jotka lähestyvät häntä; tämä kuvaa uhkaa ja epäluuloa muita ihmisiä kohtaan, koska hän on kokenut menetyksen jo aiemmin. Hahmot kuitenkin auttavat tytön ylös, joka kuvaa yhtenäisyyttä ja rakkautta, joita muut voivat antaa. Hahmot johdattavat tytön ulos huoneesta ja päätyvät risteykseen; tämä kuvaa ristiriitaa tytön ja hahmojen suhteessa. Hahmot jättävät tytön; tämä tarkoittaa petosta ja hylkäämistä. Tyttö huomaa risteyksen toisessa suunnassa perhosen munasta jo toukaksi kasvaneen perhosentoukan ja seuraa sen koteloitumista; koteloituminen ennustaa tulevia vastoinkäymisiä. Tyttöä alkaa pyörryttämään ja hän havahtuu pimeästä huoneesta; kuvaa mielessä tapahtuvaa sekasortoa ja menetyksen käsittelyä. Tyttö katsoo peiliin ja huomaa ulkonäkönsä muuttuvan; tämä kuvaa epävarmuutta omasta ulkonäöstä, vääristynyttä kuvaa ulkonäköönsä ja muutoksen pelkoa. Tyttö perääntyy ja jää yksin lattialle istumaan; tämä kuvaa sitä, että tunteita ei halua käsitellä. Tyttö herää ja katsoo ikkunaan; tämä kuvaa toivon löytämistä ja ulospääsyä pahasta olosta. Tyttö katsoo ulos ja näkee allaan vaan tyhjyyttä; tämä kuvaa epätoivoa ja epätietoisuutta tulevaisuudesta. Tytön silmät sumenevat ja hän hyppää ulos ikkunasta; tämä kuvastaa luovuttamista ja vapautta. Perhonen ottaa tytön kiinni; tämä kuvastaa pelastusta ja luottamusta. Tyttö hymyilee ja perhonen vie hänet pois; tämä kuvastaa tytön onnellisuutta, rauhaan pääsemistä ja kiitollisuutta perhosen uskollisuutta kohtaan. Perhonen symboloi toivoa ja johdattajaa.

Elokuvassa ilmenee, että suhteet muihin henkilöihin, menetykset, muutokset, inho itseä kohtaan, vääristynyt omakuva ja yksinäisyys vaikuttavat mielenterveyteen. Elokuvassa näytetään myös miten päähenkilö reagoi eri tilanteisiin ja kuinka hän yritti päästä pois niistä esim. tukahduttamalla tunteet tai antamalla periksi.

Paikkakunta: Espoo

Tekijät:
Maria Tamminen, 16 (ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Milla Heimberg, 16 (leikkaaja, muu avustaja)

Kamera: iPhone XS

Leikkausohjelma: Splice

Tiibetinhanhet – Paperilennokki (4:58)

Tarina kaksisuuntaisen mielialahäiriön sävyttämästä elämästä.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuva käsittelee nuoren elämää, kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja arkipäiväisesti ilmenevää mielialojen vaihtelua. Samalla elokuva ottaa kantaa psyykkisen pahoinvoinnin vaikutuksista nuoren elämän ja opiskelun latistumiseen.

Paikkakunta: Parola, Hattula

Tekijät:
Opri-Alina P., 17 (ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Remus N., 17 (näyttelijä, käsikirjoittaja)
Laura L., 16 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Laura O., 16 (ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Sayeh K., 16 (ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Tuomas N., 38 (näyttelijä, muu avustaja)

Kamera: Sony CyberShot DSC-HX60

Leikkausohjelma: Wondershare Filmora

⅘ Viisauden Miehet – Mielen vaellus (3:00)

Video kuvastaa nuorten mieltenheikkeentymistä, näinä vaikeina aikoina. Musiikkivideon päähenkilö kävelee masentuneena ympäri paikkoja, joista tulkiten yrittää päästä vapaaksi yksinäisyyden pelon kahleista ilman ystäviä

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Nuoren mielenterveyden hajoamista ollaan kuvattu videolla vertauskuvallisin keinoin, joissa näkyy animaattorin taiteelliset vapaudet.

Paikkakunta: Jyväskylä

Tekijät:
Vilppu J., 16 (ohjaaja)
Miika K., 16 (kuvaaja, leikkaaja)
Eetu V., 16 (äänisuunnittelija)
Aapo S., 16 (näyttelijä)

Kamera: Puhelin

Leikkausohjelma: Shotcut

Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Animaatio kohdat tehtiin Asepritella.

Ryhmä rämä – Kohti parempaa tulevaisuutta (1:21)

Pakolaisperhe joutuu jättämään kotimaansa ja osan perheestään. He lähtevät matkalle etsimään parempaa maata, mutta koti-ikävä vaivaa lasta usein.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Rankka matka rasitti ja traumatisoi erityisesti pientä lasta, joka näkee uuden maan pelottavana ja jopa kuvitteellisena.

Paikkakunta: Kotka

Tekijät:
Inka H., 15 (ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja)
Inka P., 15 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Arttu T., 15 (äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)

Kamera: Nikon D 3500

Leikkausohjelma: MovieMake

Hiekkalaatikon henget – Huoli (3:21)

Korona iskee 12-vuotiaan Airin elämään aiheuttaen ongelmia.

Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Päähenkilö kokee olevansa yksinäinen. Koronan vaikutuksen ahdistavat ja vaikuttavat päähenkilön mielenterveyteen.

Paikkakunta: Espoo

Tekijät:
Ilona H., 12 (puvustaja/maskeeraaja)
Tilda L., 12 (näyttelijä, puvustaja/maskeeraaja)
Stella T., 12 (muu avustaja)
Enni Ä., 13 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Frida H., 12 (ohjaaja)
Greta P., 12 (näyttelijä)
Hanna T., 12, kuvaaja
Sirena M., 12, leikkaaja/kuvaaja
Harri H. (aikuinen avustaja/näyttelijä)
Elina (aikuinen avustaja/näyttelijä)

Kamera: Canon EOS 60D

Leikkausohjelma: Filmforth

Sivu 3 / 140
12345140