An insightful documentary on the lives of school plants and what they have to go through every day.
Yhdenvertaisuus: In terms of equality. This documentary exploring the views of equality through the eyes of plants. Specifically school plants. The plants can be considered a metaphor for us human beings and how a lot of us are not being treated equally in society in a lot of countries.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Eero Jääskeläinen, 15 (käsikirjoittaja)
Laura Pöysti, 15 (näyttelijä, käsikirjoittaja)
Yegor Chmilewsky, 15 (kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja)
Julius Jutila, 15 (puvustaja/maskeeraaja)
Markus Syrlälä, 15 (puvustaja/maskeeraaja)
Nathanael Stalter, 15 (puvustaja/maskeeraaja)
Lapset yrittävät saada aikuiset järkiinsä ympäristöasioissa ja kutsua heidät mukaan pelastamaan maailmaa.
Yhdenvertaisuus: Aikuiset tuhoavat planeettaa, mutta eivät ymmärrä, että heidän täytyy muuttaa elintapojaan. Planeetta tuhoineen jää lapsille, mutta aikuiset eivät kuuntele heitä. Lasten täytyy ottaa ohjat käsiinsä ja saada aikuiset ymmärtämään, että heidän mielipiteensä, tunteensa ja elämänsä ovat yhdenvertaisia aikuisten kanssa ja heidät pitää ottaa vakavasti.
Paikkakunta: Espoo
Tekijät:
Julia Oliva Eskola, 12 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja)
Merikukka Pylvänäinen, 12 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
Vilma Marttinen, 8 (näyttelijä)
Tuulia Piirta, 12 (leikkaaja)
Inka Lappalainen, 12 (näyttelijä, kuvaaja, leikkaaja)
Lilli Sinivirta, 12 (näyttelijä, kuvaaja)
Oona Miettunen, 11
Ellen Timgren, 11
Juhana Waris, 10
Pinja Varhimo, 9
Isa Mylius, 9
Niko Miettunen, 8
Lisäksi näyttelijöinä esiintyvät ekoraadin ohjaavat opettajat Ville Stambej ja Iris Pruuki.
Kamera: iPad
Leikkausohjelma: iMovie
Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Ekoraatilaiset halusivat tehdä videon omasta, aiemmin tekemästään ja äänittämästään laulusta. Video suunniteltiin, kuvattiin ja editoitiin koulupäivien aikana kouluympäristössä.
Olarin koulun ja lukion oppilaat ja opiskelijat järjestävät ennennäkemättömän tapahtuman.
Yhdenvertaisuus: Aivan tavallisellakin opiskelijalla tai oppilaalla on mahdollisuus järjestää ennenäkemätön tapahtuma. Kaikilla Olarin koulun ja lukion oppilailla ja opiskelijoilla oli mahdollisuus liittyä työryhmään, joten he olivat ainakin jossain määrin yhdenvertaisia.
Paikkakunta: Espoo
Tekijät:
Lassi Luukkonen, 14 (ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Anton Podlozny, 14 (äänittäjä, muu avustaja)
Peeka Mäkinen, 13 (muu avustaja)
Musiikkivideossa ystävykset tajuavat, että yhdessä on hauskempaa, eikä ketään saa jättää yksin.
Yhdenvertaisuus: Musiikkivideon juoni käsittelee ystävyyttä ja yhdenvertaisuutta. Tytöllä on kaksi hyvää ystävää, jotka hyväksyvät hänet sellaisena kuin hän on. Musiikkivideossa tyttö oivaltaa, että porukassa on hauskempaa kuin kahdestaan. Lopussa ystävykset jatkavat yhdessä uusiin seikkailuihin.
Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Musiikin on säveltänyt, sanoittanut, sovittanut ja sen esittää Apollon Yhteiskoulun 9.-musiikkiluokkalaiset: Tiina Niemi, Janne Sakslin, Teemu Sakslin ja Liana Tsopei. Äänitys, miksaus ja masterointi on Juha Kapiainen käsialaa Harjun Nuorisotalolta.
Koko koulun yhden videoprojektipäivän tuotos: Hyvä meininki!
Yhdenvertaisuus: Yhdenvertaisuus näkyy videossamme monin tavoin, esimerkiksi kiusaamisen vastustamisena ja kaverin auttamisena.
Paikkakunta: Mynämäki
Tekijät:
Laurin koulun oppilaat, 8-15 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Pidimme yhteinäiskoulussamme videoprojektipäivän 28.3.17, jonka aikana jokainen luokka toteutti videopätkän yhteiseen musiikkivideoomme. Tavoitteena oli se, että jokainen koulumme oppilas (oppilasmäärä 535), osallistuisi videon tekemiseen päivän aikana. Videon yleisteemana oli hyvä meininki ja videoiden aiheiden tuli käsitellä esimerkiksi seuraavia teemoja: ystävyys, ystävällisyys, suvaitsevaisuus, kaverin auttaminen, kiusaaminen on tyhmää, mukava yhdessäolo, mukavat harrastukset, hyvä meininki, ilo, monikulttuurisuus jne.
Kamera: Puhelimet, tabletit, videokamerat ja järkkäri
Leikkausohjelma: Pinnacle Studio 19
Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Pidimme yhteinäiskoulussamme videoprojektipäivän 28.3.17, jonka aikana jokainen luokka toteutti videopätkän yhteiseen musiikkivideoomme. Tavoitteena oli se, että jokainen koulumme oppilas (oppilasmäärä 535), osallistuisi videon tekemiseen päivän aikana. Videon yleisteemana oli hyvä meininki ja videoiden aiheiden tuli käsitellä esimerkiksi seuraavia teemoja: ystävyys, ystävällisyys, suvaitsevaisuus, kaverin auttaminen, kiusaaminen on tyhmää, mukava yhdessäolo, mukavat harrastukset, hyvä meininki, ilo, monikulttuurisuus jne.
Perhoharrastelija tekee kaksi erilaista perhoa, jotka joen varrella ovat samanarvoisia.
Yhdenvertaisuus/vammaisuus: Vaikka perhot ovat erilaisia, ei kala niiden eroa tunnista vaan nappaa nälkäisenä kumpaakin. Perhot ovat yhdenvertaisia nälkäisen kalan silmissä huolimatta siitä, minkä muotoisia tai värisiä ne ovat. Vammaisuus ei paista lyhärissä selkeästi mutta viimeisessä kuvassa voi huomata, että toinen perho on vähän rohjoisempi kuin toinen – mutta tämäkään ei haittaa – kun perhon heittää oikean kiven juurelle niin kala nappaa oli kyseessä sitten kumpi perho tahansa.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Aki Särkiniemi, 19 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Kamera: Canon 70D ja 50mm f1.8 objektiivi
Leikkausohjelma: Vegas Pro 14
Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Lyhärin perho on aivan kamala, teen oikeasti parempia perhoja. Halusin vain selventää sen.
Jokaisella hamolla on väri, joka kuvaa heidän persoonallisuuttaan. päähenkilön kasvaessa tämä huomaa kaikkien muiden kadottavan värinsä. Ainoana värillisenä häntä ei hyväksytä.
Yhdenvertaisuus: Elokuvassa värien katoaminen kuvaa todellisen minänsä katoamista/piilottamista sopeutuakseen muiden joukkoon. Kaikki ovat samanlaisia erilaisuudessaan, koska jokainen on yhtä erilainen muihin verrattuna. Kaikki onat erilaisia, mutta silti yhdenvertaisia.
Paikkakunta: Espoo
Tekijät:
Eerika Lenjas, 15 (ohjaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Anni Hakonen, 15 (äänittäjä, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Kamera: Emme käyttäneet kameraa, teimme kaiken digitaalisesti.