Video elämänkaaresta ja sen moninaisuudesta.
Paikkakunta: Helsinki
Kaikki kuvaa -kilpailun 2016 esikarsintaraadin palaute:
Genrelleen vahvasti uskollinen laulaja ja video. Hieno keksintö kuljettaa videon tarinaa ympäri kaupunkia erilaisissa miljöissä ja pitää mukana vertauskuvallista soittorasiaa elämän ja kaiken muunkin rajallisuudesta. Kaikella on alku, keskikohta ja loppu.
Kuvat ovat pääasiassa todella hyvin sommiteltuja, vaihtelevia ja mielenkiintoisia katsoa. Muutamissa yksittäisissä kuvissa tosin oli kuvattavien kohteiden yläpuolella ehkä vähän liian paljon tyhjää tilaa, joten ne näyttivät vähän hassuilta, mutta se ei kuitenkaan millään tavalla pilannut kokonaisuutta.
Elokuvassa olevat esiintyjät ovat kaiken ikäisiä, joka tuo siihen hyvin paljon lisää uskottavuutta. Video sopisi hyvin jopa Helsingin esittelyvideoksi. Kappaleen sanoitus on todella hyvä ja se jää helposti päähän soimaan. Varsinkin sen hokema/kertosäe ”Syö sun soppas enneku se jäähtyy”.
Minun elokuvani -tapahtuman palaute (Hanna Bergholm):
Musiikkivideon idea näyttää soittorasiaa eri ihmisten käsissä, on todella hieno. Se herättää ajatuksia elämän tanssista, elämän rajallisuudesta ja hauraista hetkistä, jotka ovat luonamme vain kerran. Biisissä on hienot sanat ja sanoista saa kuunnellessa hyvin selvää. Nuori räppäri esiintyy kuvissa rohkeasti. On hyvä, että olette käyttäneet videossa eri ikäisiä ihmisiä. Se tuo videoon syvyyttä. Myös paikkoja, eri puolia Helsingistä, on näytetty monipuolisesti.
Aloituskuva on tehokas: soittorasia aukeaa lähikuvassa. Se saa heti kiinnostumaan videosta. Musiikki sopii hauskasti soittorasian pyörimiseen, vaikka on aivan eri tyylistä. Soittorasiakuvan jälkeinen yläkulmakuva kadusta on kauniisti rajattu. Maisemakuva pilvisestä rannasta on hieno ja nopeutetusti kulkevat pilvet sopivat kuvaan. Voimalaitosmiljöissä on hieno illan valo. Kuvat vanhasta pariskunnasta ovat koskettavia, niissä on aitoa lämpöä. Kuvaa, jossa pariskunta istuu/seisoo lumikentän edessä olisi voinut rajata hieman paremmin niin, että pariskunnan jalat olisivat näkyneet. Muuten tämä kuva on hieno. Pidin myös kuvasta, jossa poika seisoo paikoillaan soittorasia kädessään Stockmannin edessä ja ihmiset kulkevat nopeutetusti ohi. Tällainen kuva on aika moneen kertaan nähty, mutta sopii videoon. Kuva, jossa tyttö istuu soittorasia kädessään maailmanpyörä taustallaan, on todella kaunis. Pipo ratikassa istuvan pojan kasvoilla on omaperäinen idea.
Balettia tanssiva poika sopii hyvin soittorasiaideaan. Pojan asu sointuu myös hyvin ympäristön värisävyihin. Tämän kuvan rajausta olisi voinut hioa niin, että pojan jalat olisivat näkyneet kunnolla.
Kuvat, joissa poika räppää grillikioskin ja vessan edessä ovat mielestäni sellaisia, joita olen ennenkin nähnyt. Siksi pidin muista videon kuvista enemmän, vaikka poika esiintyykin todella hyvin ja rennosti. Vessa ja grillikioski toivat kuvan paikkoihin kuitenkin hyvää arkista vaihtelua.
Kuvissa olevista ihmisistä välittyy hyvää rauhallisuutta. Olette selvästi onnistuneet luomaan henkilöille turvallisen olon kameran edessä, mikä on tärkeä asia, koska se välittyy heti rentona luonnollisuutena kuvassa.
Jatkakaa ihmeessä omien videoiden tekemistä ja kokeilkaa seuraavaksi vaikka oman fiktiivisen lyhytelokuvan tekoa. Käyttäkää siinäkin paikkoja yhtä monipuolisesti ja panostakaa siihen, että henkilöt esiintyvät kameran edessä yhtä aidosti kuin tässäkin videossa. Suosittelen jatkossakin jättämään puheen elokuvista minimiin, jottette joudu kiusaukseen turvautua selitteleviin repliikkeihin. Kertokaa sen sijaan toiminnalla, kuvilla ja leikkauksella.
Onnea tuleville elokuvillenne ja musiikkivideoillenne!
Tekijät:
Anton Bardy, 12 (leikkaaja, käsikirjoittaja)
Timo Kalliokoski, 13 (näyttelijä, käsikirjoittaja, musiikki)
Pauli Nilsson, 12 (Kuvaaja)
Lumi Lehtonen, 12 (Ohjaaja)
Musiikkivideon biisi: Stindemi – Yheksän elämää
Kamera: Canon EOS Digital Rebel T1i ja GoPro
Ohjelmistot: iMovie