Miten elokuva käsittelee kieltä: ”Kieli ilmenee elokuvassa niin, että alussa he eivät pysty kommunikoimaan. Mutta sitten he löytävät kielen… jalkapallon kielen.” – Elis H.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Antti T., 10 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Uuno G., 10 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Arvo T., 11 (kuvaaja, äänittäjä, käsikirjoittaja)
Elis H., 10 (näyttelijä, kuvaaja, käsikirjoittaja)
Velja K., 10 (näyttelijä, kuvaaja, käsikirjoittaja)
Yilmaz G. K. (sivuosa/avustaja), 46 (näyttelijä)
Eri aikakauden ihmiset tuodaan mystiseen epätilaan ratkaisemaan ajatonta arvoitusta.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvassa ilmenee kuinka hahmot eri aikakausilta kommmunikoivat samalla kielellä, mutta heillä kaikilla on omat variaatiot siitä. Mukana niin luolamiehen örähdykset, filosofin viisastuneet lauseet, ritarin voimahuudot, nykyteinin tylsistyneet lyhyet lauseet, sekä tulevaisuuden ihmisrobotin monotoniset ja elektroniset lauseet. Myös koko elokuva käsittelee taiteen kieltä, ja ottaa kantaa siihen, kuinka taiteessa ei ole oikeita tai vääriä vastauksia. Jokaisella heistä on omat käsityksensä mysteerinä pysyvässä ”mestariteoksessa” mutta jokainen niistä on yhtä oikein.
Paikkakunta: Jyväskylä
Tekijät:
Samuel S., 17 (ohjaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Juuso P., 17 (kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Erno R., 16 (äänittäjä)
Roni H., 17 (käsikirjoittaja)
Saku S., 17 (näyttelijä, käsikirjoittaja)
Sara-Aurora K., 17 (näyttelijä, puvustaja/maskeeraaja)
Juho T., 16v- Näyttelijä (ritari)
Taavi V., 17v – Näyttelijä (valvoja ja luolamies)
Olivia H., 16- Puvustaja, Näyttelijä (nykyteini)
Alex T., 16v- Making of videon tekijä, avustaja
Aada T., 18v- Puvustaja, avustaja
Miroslava M., 17v- Kuvaussihteeri
Kuljettajat- Toni E., Kari M.
Väinö E.-Äänisuunnittelija
Kamera: Blackmagic Pocket 4K
Leikkausohjelma: DaVinci Resolve 18
Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Matkustimme Helsinkiin G-studiolle 23.3 kuvaamaan. Meiken Cinelinssit ollut käytössä, Neumann KM184 mikrofoni puomissa, Zoom 4-raitanauhuri äänittämässä, 3kpl Sennheiser Lavalier settejä käytössä. Kamerassa Manfroton ständi, myös EasyRig oli käytössä. Kuvasimme filmin Blackmagic Raw muodossa, 4K 25fps. Leikkaamiseen käytimme useamman päivän. Lisäksi teimme erikoisefektit itse, DaVincin fusion-ohjelmalla sekä Adoben After Effects- ohjelmalla.
Amelie ei tunnu koskaan löytävän oikeita sanoja kuvaamaan tunteitaan. Hän esittelee idean uudesta kielestä ystävälleen, mutta ystävä on sitä vastaan.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuva pyörii kielen ja itsensä toteuttamisen, sekä niiden vaikeuden, ympärillä. Päähenkilöllä on vaikeuksia toteuttaa tunteitaan täysin jo olemassa olevan kielen kanssa. Hän haluaisi keksiä oman kielensä, jotta hänen olisi helpompaa toteuttaa itseään.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Päähenkilö on äänessä koko ajan. Metsän hiljaisuudessa hän oppii kuuntelemaan ja kertoo metsän tarinaa liikkeen kielellä.
Animaatioelokuva oikean kommunikoinnin tärkeydestä sekä ystävyydestä. Tarina aavikkoketusta, joka oppii kantapään kautta arvostamaan sitä mitä hän pitää aluksi itsestään selvyytenä.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvassa käytämme elekieltä kommunikointiin ja tuomme sanojen merkityksen esiin. Teemana toistuu sanattomuus ja siten korostaen tärkeintä voimasanaa, ”sorry”, joka toimii sanana universaalisti.
Muuta tietoa elokuvasta / huomioitavaa: Toteutuksessa käytetty adobe animate, illustrator, photoshop ja after effects ohjelmia. Työ on tehty osin pala-animaationa, sekä piirrosanimaationa. Piirrokset ja hahmot olemme toteuttaneet täysin itse.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvan hahmot keksivät ja käsittelevät monia kielen piirteitä nimeämättä niitä erikseen. Elokuvassa käsitellään ainakin
– puhutta kieltä kommunikaatiovälineenä
– kirjoitettua kieltä
– kielen esteettisiä arvoja
– eläinten kommunikaation ja ihmisten kielen suhdetta
Elokuva kertoo tytöstä, jonka kieli muuttuu toiseksi hänen nukkuessaan. Muutos aiheuttaa tytölle toiseuden kokemuksia. Ystävät kaikkoavat, jotkut kiusaavat ja koulun tukitoimet pyörähtävät käyntiin.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvamme käsittelee kielitaidon merkitystä ihmisten välisissä sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa.
Ihminen, jonka kommunikaatiota muut eivät ymmärrä, jää helposti syrjäytyneeksi, hyljeksityksi ja ikään kuin toimenpiteiden kohteeksi sen sijaan, että hän olisi yhteisönsä täysivaltainen jäsen ja oman elämänsä subjekti.
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Tekijät:
Julia Hietanen, 13 (ohjaaja)
Adele Erämaavirta, 12 (näyttelijä)
Athena Nouri, 13 (näyttelijä)
Kirke Kotkas, 12 (leikkaaja)
Aleksi Berg, 12 (kuvaaja)
Nellasofia Leppäkangas, 12 (äänittäjä)
Näyttelijöitä:
Rebekka Enberg, 12 v.
Kirill Grechanyy, 13 v.
Joel Haapala, 10 v.
Lauri Hållfast, 11 v.
Milla Jaakkola, 12 v.
Anni Korsbäck, 12 v.
Benjamin Krasniqi 10 v.
Heidi Lahnakoski, 13 v.
Hedi Mustafa, 12 v.
Anni Ranta, 12 v.
Aino-Adeliina Saarela, 13 v.
Venla Välisalo, 12 v.
Muut Kuvaajat:
Niilo Saarela, 12 v.
Eliel Ulfves, 12 v.
Muut äänittäjät:
Viljo Långfors
Aino-Adeliina Saarela
Aikuisia avustavia näyttelijöitä:
Henni Hämäläinen
Arto Leppiniemi
Nina Mäkelä
Tiina Myllylä
Eevi Nisula
Juulia Penttilä
Marjut Rajahuhta
Karin Stara
Leena Toivanen
’Viesti’ kertoo tarinan yhteisen kielen löytämisestä yllättävällä tavalla.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Tässä lyhytelokuvassa kieli ilmenee selvitettävänä mysteerinä ja kuinka sen avulla voidaan piilottaa merkityksiä. Lyhytelokuvassa käy myös ilmi, että kieli on paljon muutakin kuin puhuttua.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvassa kuvataan ajatusten kieltä ja kamppailua puutteessa kykyyn sanoittaa tunteensa. Päähenkilön ja mustahuppuisen hahmon suhde kuvaa sisäistä keskustelua ja taistelua itsensä kanssa. Elokuvassa on sanomana, että sillä miten suhtautuu itseensä ja keskustelee itsensä kanssa voi olla yhtä tärkeä vaikutus, kuin muiden kanssa keskustelemisella. Välillä voi ajaa itsensä ansaan itsekritiikillä ja -inholla. Tämän kivullisen prosessin kautta voi kuitenkin oppia, että kun riisutaan kaikki ylimääräinen, meistä jää jäljelle vain sydämemme ja huomaamme kuinka ihmeellisiä ja arvokkaita olemme.
Elokuva toteutettiin yhteistyössä Åbo Svenska Teaternin kanssa.
Paikkakunta: Turku
Tekijät:
Daniel A., 18 (näyttelijä, ohjaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Kasperi L., 18 (kuvaaja, äänittäjä)
Petja P. (Säveltäjä), 18 (muu avustaja)
Daniel F., 19 (näyttelijä, muu avustaja)
Daniel M., 18 (näyttelijä)
Benjamin M., 18 (näyttelijä)
Akseli L. 19, auttoi poistettujen kohtauksien tekemisessä.
Kahden ihmisen välinen kaukosuhde, joka tuo mukanaan erilaisia tunteita, mitkä ilmentyvät ristiriitaisena käytöksenä.
Miten elokuva käsittelee kieltä: Elokuvassamme pyrimme ilmentämään kieltä käyttäen muita kielen keinoja kuin itse puhuttua kieltä. Halusimme eritoten keskittyä siihen, miten kehonkielellä voidaan viestiä tunnetiloja, ajatuksia sekä jopa lauseita. Samalla tuomme esille myös kielen tärkeyttä ihmissuhteissa. Esimerkiksi kaukosuhteessa kommunikointi jää vähemmälle, mikä johtaa väärinymmärryksiin sekä mielipahaan.
Paikkakunta: Helsinki, Rovaniemi, Siilinjärvi
Tekijät:
Sara Kuusela, 16 (näyttelijä, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Elli Parikka, 16 (ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja)
Suvi Parikka, 16 (näyttelijä, muu avustaja)
Alina Rajatalo, 16 (näyttelijä, puvustaja/maskeeraaja)