Nuorella tytöllä ei ole oikeita kasvoja. Hänellä ne ovat posliiniset. Hän joutuu käyttämään maskia, jotta hänen kasvonsa eivät särkyisi, mutta häntä kiusataan maskin takia. kiusaaminen eskaloitui ja hän joutuu kauheaan tilanteeseen. Kestääkö tyttö vai särkyykö hän.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Mielenterveys ilmenee siten miten nykypäivänäkin erilaisuutta ei arvosteta tarpeeksi tai se on jonkun mielestä hyvä syy kiusaamiselle.
Paikkakunta: Kotka
Tekijät:
Roosa L., 1 (ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Oona P., 13 (kuvaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Liina P., 13 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Koronarajoitukset ja suorituspaineet ovat vaikuttaneet negatiivisesti nuorten mielenterveyteen. Mitä tapahtuu, kun paineet käyvät liian suuriksi, ja uni ja todellisuus sekoittuvat keskenään?
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Mielenterveys ilmenee päähenkilön painajaisissa, joita stressi ja paineet aiheuttavat. Jokaisessa unessa on oma väriteema, joka kuvaa päähenkilön sen hetkisiä tunnettiloja (Punainen kuvaa vihaa, sininen surua, ja musta pelkoa).
Robottia kohdellaan kuin kertakäyttötavaraa. Sen olemassa oloa pidetään itsestään selvänä. Lopulta se löydetään roskiksesta ja nähdään muunakin kuin tavarana.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Robotti pääsee uuteen perheeseen, mutta häntä kohdellaan huonosti. Yksinäisyydessä robottia tapaa uusi ”valo”
Paikkakunta: Kotka
Tekijät:
Ella R., 15-vuotta (ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Eemeli S., 16-vuotta (kuvaaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Nadja E., 15-vuotta (ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Roni H., 16-vuotta (äänisuunnittelija, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Yksinäistä henkilöä ei aina huomioida. Lyhytelokuvamme kertoo, miltä maailma näyttää itsensä ulkopuoliseksi tuntevan nuoren näkökulmasta.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Masentunut henkilö vetäytyy helposti yksinäisyyteen. Ulkopuoliseksi maailmassa jättäytyminen saattaa aiheuttaa negatiivisten tunteiden purkautumista.
Päähenkilö pakenee pahoja tunteitaan ja ajatuksiaan tanssimalla.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvan opetus on, että mielenterveyden ongelmia ei välttämättä näe päälle päin ja että niistä kannattaa puhua.
Paikkakunta: Joensuu
Tekijät:
Emma K., 15 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Anna H., 14 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Veera H., 15 (kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Elokuvassa on kaksi poikaa. Toisella on masennus, toisella ei. Luokkakaverit saavat selville huijaavan pojan masennuksesta, eikä poikaa, jolla on aito masennus, uskota.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvassa poika kamppailee masennusta vastaan, mutta häntä ei uskota. Tämän lisäksi toinenkin poika valehtelee potevansa masennusta.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Alvar D., 13 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Erik E., 14 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Otto A., 13 (näyttelijä, kuvaaja, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Pujing F., 13 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Lukas K., 13 (näyttelijä, äänisuunnittelija, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Nuori tyttö kokee ahdistuksen aiheuttaman sekavuustilan maalatessaan. Mielen täyttävät hallusitaation kaltaiset mielen möröt. Tyttö pakenee tilanteesta eli lähtee koulusta pois.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Päähenkilö kokee sosiaalisissa tilanteista ahdistusta ja yksinäisyyttä.
Paikkakunta: Kalajoki
Tekijät:
Vertti P., 16 (kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Jemina M., 17 (näyttelijä)
Pinja M., 16 (näyttelijä, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Ellen M., 17 (näyttelijä, muu avustaja)
Miriam M., 17 (näyttelijä, muu avustaja)
Vilja N., 16 (näyttelijä, muu avustaja)