Lilja-niminen nuori on väsynyt maailmanmenoon eikä tiedä mitä tehdä. Tulevaisuus tuntuu toivottomalta. Hän tapaa avuliaan naisen, jolla on omat keinonsa auttaa muita.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Korona ja sota ovat aiheuttaneet mielenterveysongelmia nuorille. Päähenkilöllä on myös vaikea suhde ruokaan. Puhuminen auttaa moneen asiaan.
Lastmemory on ajatuspohjainen työ joka kertoo ystävyydestä, masennuksesta, sekä pois lähdöstä oman tarinansa muodossa.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Last Memoryssa, kilpailun teema ilmenee tarinassa, sekä sen ajatuksissa, se kertoo ystävyydestä, masennuksesta, sekä itselle tärkeän henkilön lähtemisestä, mutta jättää myös katsojalle paljon tulkinnan varaa.
Jane palaa etäkoulun jälkeen innoissaan lähiopetukseen, mutta kaveriporukan hylätessä hän jää yksin ja masentuu. Teatterikerhon mainos kiinnittää Janen huomion. Löytääkö hän lohdun teatterin taiasta?
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä:Suomessa koronapandemia on vaikuttanut vahvasti nuorten hyvinvointiin sekä mielenterveyteen. Uusimman Kouluterveyskyselyn mukaan nuorten ahdistus- ja masennusoireilu oli keväällä 2021 lisääntynyt merkittävästi epidemiaa edeltävään aikaan. Erityisesti etäkoulu ja harrastusten peruuntuminen ovat lamauttaneet ja saaneet monet nuoret masentumaan. Kaveriporukan erimielisyydet ja vaikeudet ihmissuhteissa myös kotona voivat olla viimeinen niitti, joka suistaa mielenterveyden järkkymiseen. Betoniviidakko kertoo yhden nuoren kamppailusta ja yksin jäämisestä pandemian keskellä. Apua löytyy koulun aikuisilta, uudesta harrastuksesta ja uusista ystävistä. Mutta miten käy, kun etäkoulu alkaa uudelleen ja teatterikerhon esitys perutaan?
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Aliisa B., 14 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
Sanni H., 14 (ohjaaja, käsikirjoittaja)
Aino O., 14 (ohjaaja, käsikirjoittaja)
Vieno H., 14 (ohjaaja, käsikirjoittaja)
Celia H., 14 (näyttelijä)
Silja I.-H., 15 (kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja)
Julia A.-W., 15 (näyttelijä)
Aarni W., 14 (näyttelijä)
Iida R., 14 (näyttelijä)
Ines K., 14 (näyttelijä)
Kauko K., 14 (näyttelijä)
Olivia S., 14 (näyttelijä)
Niklas N., 14 (näyttelijä)
Tomppa B., 14 (näyttelijä)
Juho N., 14 (näyttelijä)
Sebastian H., 14 (näyttelijä)
Olli V., 14 (näyttelijä)
Aarne K., 14 (näyttelijä)
Nina K., 14 (kuvaaja)
Onerva L., 14 (kuvaaja)
Niklas A.-J., 14 (kuvaaja)
Heikki J., 14 (kuvaaja)
Jere K., 14 (kuvaaja)
Felixin isä painostaa häntä opiskelemaan. Hän yrittää asettaa tunteitaan järjestyksiin ja kokee burnoutin. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Elokuva on englanninkielinen.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Felix kokee isänsä painostuksen, kokee burnoutin ja hakee apua koulupsykologilta.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Sarisha A., 13 (ohjaaja, äänittäjä, käsikirjoittaja)
Prisha V., 13 (kuvaaja)
Felix S., 14 (ohjaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja)
Rasesh U., 11 (näyttelijä, äänittäjä)
Raisa N-H. (näyttelijä)
Ngoc T. (näyttelijä)
Janani R. (näyttelijä)
Eero T.-K. (näyttelijä)
Manogna V. (näyttelijä)
Helsinkiläinen nuorten jalkapallojoukkue Atlantis Akatemia esittäytyy ja kertoo, miten mielenterveys linkittyy tärkeään harrastukseen.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Joukkuelaisten haastatteluista välittyy intohimo ja ilo jalkapalloa kohtaan, vaikka Akatemia harjoitteleekin kurinalaisesti korkealla tasolla. Tärkeä harrastus edistää mielenterveyttä, ja niin kuin Akatemia-valmentaja Moshood Bola sanoi: ”Futis tuo positiivisen kurin jätkille joka puolelle elämää.”. Se on harrastus, joka on avannut ovia, esimerkiksi uusien kaverien ja tulevaisuuden mahdollisuuksien kautta.
Paikkakunta: Helsinki
Tekijät:
Dina Ritala, 16 (ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, käsikirjoittaja)