Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Tyttö on surullinen.
Paikkakunta: Kotka
Tekijät:
Devran E., 13 (äänisuunnittelija, leikkaaja, muu avustaja)
Reeta R., 14 (äänisuunnittelija, leikkaaja, muu avustaja)
Bea B., 14 (ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja)
Luca R., 13 (leikkaaja, muu avustaja)
Kertomus hyväksytyksi tulemisen parantavasta voimasta. Hylkääminen ja kiusaaminen tekee meistä zombeja. Ystävälliset sanat ja halaus kumoavat pahan taian. Lopuksi valo voittaa.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Askolan Kuusikon elokuvassa nähdään miten zombit syntyvät ja hyvin koskettavalla tavalla myös se, miten zombeista tulee taas uudestaan ihan tavallisia lapsia. Jokainen meistä taritsee lämpöä, huomiota ja rakkautta. Kun saat osaksesi haukkumista ja väheksymistä, niin mieli mustuu ja mikään ei tunnu hyvältä. Pahimmillaan huono mieli valtaa ympäristön, eikä lopulta kenelläkään ole hyvä olla. Toisaalta rakkauden voima voi muuttaa kaiken, niin kuin elokuvan lopussa tapahtuu. Elokuva nostaa esille sitä, kuinka tärkeää on löytää henkinen tasapaino.
Elokuva tytöstä, jolle tulee riitaa parhaan ystävänsä kanssa. Heidän luokalleen tulee uusi tyttö, joka auttaa häntä tilanteessa.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvan päähenkilöllä ja hänen vanhalla parhaalla ystävältään on molemmilla erilaisia (lieviä) ongelmia mielenterveyden kanssa mutta he se saavat siihen apua.
Paikkakunta: Pohja, Raasepori
Tekijät:
Varpu A., 12 (näyttelijä, ohjaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Hilda I., 11 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Lydia R., 12 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja)
Petri tajuaa musiikin auttavan häntä vaikeissa asioissa.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Musiikin kautta.
Paikkakunta: Kotka
Tekijät:
Liisi K., 14 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Sara H., 13 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Meeri S., 13 (kuvaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Tuukka A-H., 14 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Asko S., 13 (käsikirjoittaja, muu avustaja)
Tyttö pääsee pitkästä aikaa kouluun ja hänen kaverinsa kiusaavat häntä. Mutta hän kuulee päässään laulun ja se rohkaisee häntä parempaan päin. Hän saa lopussa lohduttavan kaverin. Ystävät ovat tärkeitä!
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Laulussa tulee ilmi monta ihmisen tunnetilaa. Hyvät tunnetilat tukevat mielenterveyttä. Laulussa puhutaan tämänhetkisistä ongelmista, jotka voivat vaikuttaa nuorten mielialaan. Ne tulee ottaa huomioon ja niihin voi saada apua. Ystävät tukevat vaikeissa hetkissä.
Paikkakunta: Joensuu
Tekijät:
S. Nenna, 11 (näyttelijä, ohjaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
K. Oona, 12 (ohjaaja, kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja)
T. Kerttu, 11 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
K. Alma, 11 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
I. Lilja, 12 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
H. Peppi, 12 (ohjaaja, kuvaaja, käsikirjoittaja)
H. Moona, ohjaaja, käsikirjoittaja ja näyttelijä
H. Peppi, ohjaaja, käsikirjoittaja ja näyttelijä
P. Helvi, ohjaaja, käsikirjoittaja ja näyttelijä
SISÄLTÖVAROITUS Elokuva sisältää kohtauksia, jotka saattavat aiheuttaa ahdistusta.
Traaginen tarina traumatisoituneesta mafiapomosta, joka päätyy kostamaan kokemansa vääryydet maailmalle.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvassa ovat läsnä vahvasti koulukiusaamisesta ja lapsuuden traumoista johtuvat mielenterveysongelmat, pakkomielteinen stalkkaaminen, ihmisviha ja mielenterveyden äkillinen romahtaminen.
Paikkakunta: Kuhmoinen
Tekijät:
Oona T., 13 (näyttelijä, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Henna U., 13 (näyttelijä, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Mikael K., 13 (näyttelijä, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä, leikkaaja, muu avustaja)
Sara L., 13 (näyttelijä, muu avustaja)
Roni U., 13 (näyttelijä, muu avustaja)
Erno M., 34 (näyttelijä, kuvaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, muu avustaja)
Pete on masentunut. Hän syö lääkkeitä ja lähtee ulos. Lenkkeilijä löytää Peten ja soittaa ambulanssin. Pete kiittää viestillä lenkkeilijää.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Pete on masentunut ja syö lääkkeitä että olo paranis. Ja olo parani heti, kun toipui aivotärähdyksestä ja sai pelastajaansa yhteyden.
Severi haluaisi pärjätä koulussa paremmin. Ruotsin koe ei mene kuitenkaan odotusten mukaisesti.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Tuomme esille nuorten opiskelupaineet. Kokeet tuottavat stressiä, ja niihin ei aina osata valmistautua oikein.
Paikkakunta: Seinäjoki
Tekijät:
Kasper H., 14 (näyttelijä, ohjaaja, äänittäjä, äänisuunnittelija, leikkaaja, käsikirjoittaja)
Piitu L., 14 (näyttelijä, ohjaaja, käsikirjoittaja)
Entesar A-M., 14 (kuvaaja)
Jaakko K., 14 (näyttelijä, kuvaaja)
Niko H., 14 (näyttelijä, käsikirjoittaja)
Milla K., 14 (muu avustaja)
Jenni K., 15 (näyttelijä)
Jose L., 14 (näyttelijä ja käsikirjoittaja)
Joni O., 14 (näyttelijä ja käsikirjoittaja)
Aleksi T., 14 (näyttelijä ja käsikirjoittaja)
Patrik T. (näyttelijä ja käsikirjoittaja)
Leena Kuusisto (opettaja, näyttelijä)
Helmi on 12.v tyttö jonka elämä on kurjaa. Jopa hänen isänsä on lähtenyt pois.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Mielenterveys näkyy elokuvassamme kiusaamisessa ja että Helmillä on pään sisäinen ääni joka kertoo asioita jotka eivät ole totta.
Miten elokuva käsittelee mielenterveyttä: Elokuvassa esitetään, kuinka elämässä voi joskus tuntea olevansa ikuisessa surullisuuden noidankehässä, josta on vaikea nähdä tietä ulos.
Paikkakunta: Siuntio
Tekijät:
Sampo, 21 (kuvaaja, leikkaaja, käsikirjoittaja, muu avustaja)
Ella, 19 (ohjaaja, käsikirjoittaja, puvustaja/maskeeraaja, muu avustaja)
Benedetto, 26 (muu avustaja)