Ystävä suosittelee Saaralle uutta sovellusta. Saara lataa sovelluksen ja alkaa tekemään GRWM (Get Ready With ME) videoita, minkä seurauksena saa tätä kautta näkyvyyttä itselleen. Yhtenä päivänä Saara tekee liveä ja hänen pikkusiskonsa Siiri tulee kertomaan tärkeästä asiasta. Live jää päälle ja kaikki seuraajat kuulevat, että Siiriä kiusataan koulussa. Koulussa kiusaaja Helmi alkaa kiusaamaan enemmän kantelun vuoksi. Saara järjestää kiusaamisen vastaisen kampanjan ja mainostaa tätä livessä. Kampanja saa hyvän vastaanoton, mutta miten Helmi tähän suhtautuu?
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Elokuvassa on tuotu esille median hyviä ja huonoja puolia.
Mediassa voi vahingossa tai huomaamatta jakaa sellaisia asioita, mitä ei välttämättä haluaisi kaikille kertoa. Somessa on helppoa ja nopeaa ladata sisältöä ja siksi jokaisen meistä pitäisi olla tarkkana mitä siellä jakaa. Lisäksi huonoja puolia on, että median kautta voi tulla lisää kiusaamista.
Hyviä puolia on puolestaan se, että siellä voi tuoda esille myös kipeitä asioita mm. koulukiusaaminen. Tätä kautta voidaan lisätä ihmisten tietoisuutta asioista ja kontentilla voi vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja asenteisiin. Ihmisten pitäisi saada olla omia itsejään somessa ja sen ulkopuolella.
Maria on 17-vuotias nuori, joka on kyllästynyt 2020-lukuun ja siihen, miten kaikki pyörii vaan puhelimien ja sosiaalisen median ympärillä.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Päähenkilö Maria on nähnyt TikTokkeja, joissa romanisoidaan 80-lukua, jonka takia hän uskoo sen olevan upea paikka, ja haluaisi itsekin sinne. Kun hän sitten pääsee 80-luvulle, ei kaikki olekaan niin ruusuista. Median merkitys elokuvassa on erityisesti se, miten harhaanjohtavaa ja epärealistista sisältöä media voi meille syöttää.
Kampin kauppakeskuksen feissarit joutuvat erikoisiin tilanteisiin Helsinkiläisten kanssa karkauspäivänä 29.02.2024.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Media ilmenee lehtimyyjien jokapäiväisessä arjessa, heidän myyntityössään sekä ihmiskohtaamisissa. Kauppakeskuksesta löytyy kymmeniä eri median muotoja. Mainoksia, musiikkia, kuulutuksia sekä sanomalehtiä ja niiden myyjiä.
Oliver on uutisankkuri, joka pitää puheita joka päivä mutta aikookin perustaa oman lehtensä. Hän alkaa levittää valeuutisia tulevasta meteoriitista, jonka huomataankin olevan totta. Elokuvassa käydään läpi lähdekriittisyyttä ja luottoa mediaan.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Musiikkivideossa mediaa käsitellään lähdekriittisesti ja pohditaan onko uutiseen maailmanlopusta luottoa. Lisäksi se ilmenee sosiaalisessa mediassa, uutisissa ja lehdessä.
Kyseessä on uutislähetys jossa käsitellään ajankohtaisia sekä muita aiheita mielikuvituksellisten ja satiiristen uutisten kautta.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Media ilmenee siten, että kyseessä on uutislähetys, joka käsittelee ajankohtaisia asioita ja kertoo ne median näkökulmasta. Mukana on myös yksi uutisaihe jossa käsitellään median valtaa.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Neljännen teollisen vallankumouksen mukana valtaosa mediasta on siirtynyt internettiin ja sosiaalisesta mediasta on tullut käytetyin alusta ajatusten vaihtoon. Valitettavasti siitä on tullut myös keino levittää vihaa ja pimeyttä. Mistä löydämme valon?
“Pimeys ei voi ajaa ulos pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi ajaa ulos vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen.” Martin Luther King Jr.
Samuli aloittaa uudessa koulussa ja ajautuu hajamielisen taideporukan kanssa rikolliseen toimintaan.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Elokuva kuvastaa sosiaalisen median kuplautumisilmiötä. Tiiviin porukan yhteisestä mielenkiinnon kohteesta tulee toksinen, eivätkä ulkopuoliset äänet tavoita heitä.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Päähenkilömme tarinan kautta pyrimme valottamaan, kuinka digitaaliset alustat voivat tarjota houkutuksia, jotka vaikuttavat lyhyellä aikavälillä hyödyllisiltä. Nämä impulsiiviset päätökset voivat kuitenkin johtaa entistä negatiivisempiin seurauksiin, kuten lyhytelokuvamme kärjistetysti osoittaakin.
Kilpailun pääteeman MEDIA huomioiminen elokuvassa: Hahmo seikkailee mediamaailman ja fyysisen maailman välillä, elokuvassa myös ilmenee metaforaa median vallasta.